سايت خبری تحليلی خدمت - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.khedmat.ir/cultural Thu, 22 Feb 2018 17:54:04 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif سايت خبری تحليلی خدمت http://www.khedmat.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری تحليلی خدمت آزاد است. Thu, 22 Feb 2018 17:54:04 GMT فرهنگی 60 اگر می‌خواهید خداوند رسوایتان نکند، از این رفتار دوری کنید http://www.khedmat.ir/news/86691/اگر-می-خواهید-خداوند-رسوایتان-نکند-این-رفتار-دوری-کنید به گزارش خدمت؛ پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: مَن کَشَفَ عَورَةَ اَخیهِ المُسلِمِ کَشَفَ اللّه‌ُ عَورَتَهُ حَتّى یَفضَحَهُ بِها فى بَیتِهِ هر کس عیب و زشتى برادر مسلمان خود را فاش کند، خداوند زشتى او را آشکار سازد؛ تا جایى که او را در درون خانه‌اش رسوا کند. الترغیب و الترهیب، ج 2، ص 239، ح 9.   ]]> فرهنگی Wed, 21 Feb 2018 14:44:32 GMT http://www.khedmat.ir/news/86691/اگر-می-خواهید-خداوند-رسوایتان-نکند-این-رفتار-دوری-کنید درد دل علی(ع) با پیامبر(ص) هنگام به خاكسپارى فاطمه زهرا(س) http://www.khedmat.ir/news/86623/درد-دل-علی-ع-پیامبر-ص-هنگام-خاكسپارى-فاطمه-زهرا-س امام علی علیه‌السلام هنگام دفن حضرت فاطمه زهرا سلام‌الله علیها، چنین با پیامبر اکرم صلی‌الله علیه و آله درد دل کردند... به گزارش خدمت؛ حضرت علی(ع)، در خطبه 193 نهج‌البلاغه می‌فرمایند: «سلام بر تو اى رسول خدا(ص)، سلامى از طرف من و دخترت كه هم‌اكنون در جوارت فرود آمده و شتابان به شما رسيده است. اى پيامبر خدا، صبر و بردبارى من با از دست دادن فاطمه(ع) كم شده و توان خويشتندارى ندارم؛ اما براى من كه سختى جدايى تو را ديده و سنگينى مصيبت تو را كشيدم، شكيبايى ممكن است؛ اين من بودم كه با دست خود تو را در ميان قبر نهادم و هنگام رحلت، جان گرامى تو ميان سينه و گردنم پرواز كرد. همه ما از خداييم و به خدا بازمى‌گرديم؛ پس امانتى كه به من سپرده بودى برگردانده شد و به صاحبش رسيد؛ از اين پس اندوه من جاودانه و شبهايم، شب زنده‌دارى است، تا آن روز كه خدا خانه زندگى تو را براى من برگزيند. به‌زودى دخترت تو را آگاه خواهد ساخت كه امت تو چگونه در ستمكارى بر او اجتماع كردند؛ از فاطمه(ع) بپرس و احوال اندوهناك ما را از او خبر گير كه هنوز روزگارى سپرى نشده و ياد تو فراموش نگشته است. سلام من به هر دوى شما، سلام وداع كننده‌اى كه از روى خشنودى يا خسته‌دلى سلامى نمى‌كند، اگر از خدمت تو بازمى‌گردم، از روى خستگى نيست و اگر در كنار قبرت مى‌نشينم، از بدگمانى بدانچه خدا صابران را وعده داده نمى‌باشد.» متن حدیث: و من خطبة له(ع) رُوِيَ عَنْهُ اءَنَّهُ قالَهُ عِنْدَ دَفْنِ سَيِّدَةِ النِّساءِ فَاطِمَةَع كَالْمُناجِي بِهِ رَسُولَ اللَّهِ ص عِنْدَ قَبْرِهِ: السَّلامُ عَلَيْكَ يا رَسُولَ اللَّهِ عَنِّي وَ عَنِ ابْنَتِكَ النَّازِلَةِ فِي جِوارِكَ، وَالسَّرِيعَةِ اللَّحاقِ بِكَ، قَلَّ يا رَسُولَ اللَّهِ عَنْ صَفِيَّتِكَ صَبْرِي، وَرَقَّ عَنْها تَجَلُّدِي، إِلا اءَنَّ لِي فِي التَّاءَسِّي بِعَظِيمِ فُرْقَتِكَ، وَ فادِحِ مُصِيبَتِكَ مَوْضِعَ تَعَزِّ، فَلَقَدْ وَسَّدْتُكَ فِي مَلْحُودَةِ قَبْرِكَ، وَفاضَتْ بَيْنَ نَحْرِي وَ صَدْرِي نَفْسُكَ. إِنّا لِلّهِ وَ إِنّا إِلَيْهِ راجِعُونَ، فَلَقَدِ اسْتُرْجِعَتِ الْوَدِيعَةُ، وَ اءُخِذَتِ الرَّهِينَةُ. اءَمَّا حُزْنِي فَسَرْمَدٌ، وَ اءَمَّا لَيْلِي فَمُسَهَّدٌ إِلَى اءَنْ يَخْتارَ اللَّهُ لِي دارَكَ الَّتِي اءَنْتَ بِها مُقِيمٌ، وَ سَتُنَبِّئُكَ ابْنَتُكَ بِتَضافُرِ اءُمَّتِكَ عَلَى هَضْمِها، فَاءَحْفِها السُّؤ الَ، وَاسْتَخْبِرْها الْحالَ؛ هذا وَ لَمْ يَطُلِ الْعَهْدُ، وَ لَمْ يَخْلُ مِنْكَ الذِّكْرُ. وَالسَّلامُ عَلَيْكُمَا سَلامَ مُوَدِّعٍ لا قالٍ وَ لا سَئِمٍ، فَإ نْ اءَنْصَرِفْ فَلا عَنْ مَلالَةٍ، وَ إِنْ اءُقِمْ فَلا عَنْ سُوءِ ظَنِّ بِما وَعَدَ اللَّهُ الصَّابِرِينَ. ]]> فرهنگی Mon, 19 Feb 2018 20:58:15 GMT http://www.khedmat.ir/news/86623/درد-دل-علی-ع-پیامبر-ص-هنگام-خاكسپارى-فاطمه-زهرا-س متلک بهنوش بختیاری به مسئولین در واکنش به سقوط هواپیما + عکس http://www.khedmat.ir/news/86617/متلک-بهنوش-بختیاری-مسئولین-واکنش-سقوط-هواپیما-عکس به گزارش خدمت؛ بهنوش طباطبایی در پستی در صفحه شخصی اش نسبت به سقوط هواپیمای تهران یاسوج واکنش نشان داد.   بهنوش بختیاری نوشت: سازمان هواپیمایی کشوری علت این حادثه را نقص فنی در کوه دنا اعلام کرد! این کوه نباید در آنجا قرار می‌گرفت. سازمان منابع طبیعی باید پاسخگو باشد(منبع: ماست‌مالی نیوز). تسلیت به ایران برای هر شصت و شش قلبی که ایستاد......برای شصت و شش وجود زنده ای که هر کدام عزیز دل خانواده‌ای بودند......برای آدمیانی که برای خودشون برنامه ریزی هایی در زندگی داشتن و برای رسیدن به اون‌چه که هستن سخت تلاش کرده بودن.......هر آدمی مبارزه می‌کند تا زنده بماند.......و اون‌وقت به همین راحتی.......مفت‌مفت جانش می‌رود.       ]]> فرهنگی Mon, 19 Feb 2018 13:17:24 GMT http://www.khedmat.ir/news/86617/متلک-بهنوش-بختیاری-مسئولین-واکنش-سقوط-هواپیما-عکس چند همسری، خوب یا بد؟ نظر اسلام چیست؟ http://www.khedmat.ir/news/86607/چند-همسری-خوب-یا-بد-نظر-اسلام-چیست به گزارش خدمت؛ با کمی دقت و تأمل در شبهاتی که در شبکه‌های اینترنتی و ماهواره‌ای توسط افراد معاند مطرح می‌شود، به‌راحتی می‌توان به اهداف شوم و سیاه‌نمایی‌های این این افراد پی‌ برد. بعضی از شبهات آن‌قدر زشت، غیر اخلاقی و نامتعارف است که حتی جواب دادن به آن در مواردی، غیر لازم می‌نماید؛ چرا که هر عقل سلیمی، به‌ پوچی و بی‌اساسی این دسته از شبهات اقرار می‌کند. ولی با توجه به رسالت پاسخگویی که بر عهده مهندسین فرهنگی ومذهبی وجود دارد، لازم است جواب این شبهات نیز مورد توجه قرار گیرد. چند همسری در اسلام در بعضی از شبکه‌های اجتماعی چنین وانمود می‌شود، از آنجا که در فرهنگ اسلامی زنان حق ندارند با بیش از یک مرد زندگی مشترک هم‌زمان داشته باشند و از طرفی مردان در این خصوص دارای آزادی هستند؛ ازاین‌رو اسلام آیین غیر انسانی و ظالمانه‌ای است. 1- اولین و مهمترین نکته‌ای که درآموزه‌های اسلامی باید مورد توجه قرار گیرد، این است که آداب و قوانین وضع شده در شرع اسلام، در جهت خواسته‌های زیاده‌طلبانه‌ شهوانی مردان و زنان نیست؛ تا این‌چنین توهم شود که مردان از امتیاز شهوانی بیشتری از زنان برخوردار هستند. 2- قوانینی که در شرع اسلام برای ازدواج وضع شده، در واقع در جهت ساماندهی مقوله ازدواج و زندگی مشترک و حذف بزه‌های اجتماعی و همچنین در جهت تولید نسل پاک وضع شده است؛ از این‌رو آزادی زنان و رها کردن ایشان در مقوله ازدواج با بیش از یک مرد در آن واحد، برخلاف طینت و سرشت پاک ذاتی زن است. 3- علاوه بر نکاتی که گفته شد، باید توجه داشت که مجوز برخورداری بیش از یک زن، به‌خاطر مصلحت و حکمت مشخص است ‌که نباید با دید لذت شهوانی به آن نگاه کرد؛ بلکه در چنین ازدواج‌هایی، مردان متکفل اداره و سرپرستی چند زن می‌شوند؛ در واقع در این قانون، خدمت به زن نهفته است، نه کام‌جویی و بهره‌کشی جنسی از ایشان. 4- رها بودن زنان در خصوص ازدواج، سلامت روانی و بهداشتی جامعه را به‌خطر می‌اندازد؛ همان طوری که در این خصوص، مردان نیز رها و آزاد نیستند. 5- علاوه بر این‌که تجویز چهار همسری در آیه منوط به رعایت عدالت شده است، از این رو در صورت فقدان عدالت، خداوند متعال سفارش به اتخاذ یک زن می‌فرماید: «فَانْکِحُوا ما طابَ لَکُمْ مِنَ النِّساءِ مَثْنى‌ وَ ثُلاثَ وَ رُباعَ فَإِنْ خِفْتُمْ أَلاَّ تَعْدِلُوا فَواحِدَةً؛[نساء/3] با زنان پاک(دیگر) ازدواج نمائید، دو یا سه یا چهار همسر و اگر مى‌ترسید عدالت را(درباره همسران متعدد) رعایت نکنید، تنها یک همسر بگیرید.» ]]> فرهنگی Mon, 19 Feb 2018 13:11:49 GMT http://www.khedmat.ir/news/86607/چند-همسری-خوب-یا-بد-نظر-اسلام-چیست سروده‌هایی در شکوه حضرت زهرا(س): «ای مادرِ پدر، غرض از روشنا تویی» http://www.khedmat.ir/news/86591/سروده-هایی-شکوه-حضرت-زهرا-س-مادر-پدر-غرض-روشنا-تویی به گزارش خدمت؛ پیشینه شعر فاطمی برخلاف برخی از گونه‌های دیگر شعر آیینی در ادب فارسی شناخته شده نیست؛ گویی این گونه شعری تحت‌الشعاع دیگر شاخه‌های شعر آیینی قرار گرفته است. در دوران معاصر به ویژه پس از پیروزی انقلاب اسلامی، شعر فاطمی با برپایی مجالس عزای حضرت زهرا(س)، جان بیشتری گرفته است؛ به طوری که طی سال‌های اخیر هم سروده‌های ارزشمندی از نظر کیفی در این رابطه منتشر شده است.  در روزهای اخیر همزمان با شروع ایام فاطمیه، تعدادی از شاعران کشور با انتشار مطالبی تازه‌ترین سروده‌های خود را به بانوی دو عالم تقدیم کردند که بخشی از آن منتشر می‌شود: محمد سهرابی: وقتی بگو بخند تو در خانه جا نشد لفظ بیا ببند به زخمت روا نشد صبح دراز تو سر مغرب شدن نداشت مویت سفید گشت و رفیق حنا نشد قدری غذا بخور جگرم ریش ریش شد شاید که ماندی و سفرت از قضا نشد در خانه روسری به سرت قاتل من است قتل کسی به پارچه ای نخ نما نشد قحط طبیب شرم علی را مضاف کرد قحطی چنین پر آب عیان هیچ جا نشد جان خودم قسم که همین چند روز پیش گفتم که کج کنم سر این میخ را نشد پهلوی و روی موی و وضوی جبیره‌ات چون من بساط قتل کسی رو به را نشد ... *** سیدحمیدرضا برقعی: زنی از خاک، ‌از خورشید، از دریا،‌ قدیمی‌تر زنی از هاجر و آسیه و حوا قدیمی‌تر زنی از خویشتن حتی، از أعطینا، قدیمی‌تر زنی از نیّت پیدایِش دنیا، قدیمی‌تر که قبل از قصۀ ‌«قالوا بلی» این زن بلی گفته‌ست نخستین زن که با پروردگارش یا علی گفته‌ست ملائک در طواف چادرش، پروانه پروانه به سوی جانمازش می‌رود سلانه سلانه شبی در عرش از تسبیح او افتاد یک دانه از آن دانه بهشت آغاز شد، ریحانه ریحانه نشاند آن دانه را در آسمان با گریه آبش داد زمین خاکستری بود، اشک او رنگ و لعابش داد چه بنویسم از آن بی‌ابتدا، بی‌انتها، زهرا ازل زهرا، ابد زهرا، قدر زهرا، قضا زهرا شگفتا فاطمه! یا للعجب! واحیرتا! زهرا چه می‌فهمم من از زهرا و ما أدراک ما زهرا! مرا در سایۀ خود بُرد و جوهر ریخت در شعرم رفوی چادرش مضمون دیگر ریخت در شعرم مدام او وصله می‌زد، وصلۀ دیگر بر آن چادر که جبرائیل می‌بندد دخیل پر بر آن چادر ستون آسمان‌ها می‌گذارد سر بر آن چادر تیمّم می‌کند هر روز پیغمبر بر آن چادر همان چادر که مأوای علی در کوچه‌ها بوده‌ است کمی از گرد و خاکش رستخیز کربلا بوده‌ است غمی در جان زهرا می‌شود تکرار در تکرار صدای گریه می‌آید به گوشش از در و دیوار تمام آسمان‌ها می‌شود روی سرش آوار که دارد در وجودش روضه می‌خواند کسی انگار برایش روضه می‌خواند صدایی در دل باران که یا أماه! أنا المظلوم، أنا المقتول، أنا العطشان خدا را ناگهان در جلوه‌ای دیگر نشان دادند که خوبِ آفرینش را به زهرا ارمغان دادند صدای کودکش آمد، تمام عرش جان دادند ملائک یک به یک گهوارۀ او را تکان دادند صدای گریه آمد، مادرم می‌سوخت در باران برای کودک خود پیرُهن می‌دوخت در باران وصیت کرد مادر، آسمان بی‌وقفه می‌بارید حسینم هر کجا خُفته، قدم آرام بردارید! تن او را به دست ابری از آغوش بسپارید جهان تشنه‌ است، بالای سر او آب بگذارید زمان رفتنش فرمود: می‌بخشید مادر را کفن‌هایم یکی کم بود، می‌بخشید مادر را بمیرم بسته می‌شد آن نگاه آهسته آهسته به چشم ما جهان می‌شد سیاه آهسته آهسته صدای روضه می‌افتد به راه آهسته آهسته زنی آمد به سوی قتلگاه آهسته آهسته بُنَّیَ تشنه‌ای مادر برایت آب آورده... *** قربان ولیئی: آفرید از گل و آیینه و لبخند تو را سپس از عطرِ نفس‌های خود آکند تو را مصحفِ رازی و در صبحِ نخستینِ جهان بر افق با قلمِ نور نوشتند تو را بشر و این‌همه آیینگی و شفّافی؟ از چه خاکی مگر ای پاک، سرشتند تو را؟ گسترش یافت، افق تا افق، آن زیبایی وقتی ای آینه‌ی حُسن! شکستند تو را آسمان هرچه بلا بود نثارِ تو نمود دید با این همه، دریادل و خرسند تو را یازده سرخ‌گل و سبزیِ هستی از توست گر فدک نیست، درختان همه هستند تو را همه او هستی و لال است زبانم، لال است می‌ستاید به زبانِ تو خداوند تو را *** موسی عصمتی: خانه‌ای در حوالی باران باغی از گل, در آستان دارد پدری که شبیه اقیانوس مادری سخت مهربان دارد خانه‌ای که شبیه منظومه بیت بیتش ستاره باران است خانه ای که اگرچه از خشت است در خودش پنج کهکشان دارد خانه‌ای که اگرچه ساده ولی لحظه‌های اجابت افطار هر فقیری که باز در بزند توی سفره همیشه نان دارد روی بام همیشه کوچکشان رد پای فرشته‌ها باقی است وای این بیت تا خدا جاری ریشه‌هایی در آسمان دارد کوثری از بهشت برگشته سوره ای آبروی پیغمبر آیه هایی بلند و دریایی ساحلی سبز و بیکران دارد باید اما دوباره برگردیم به همان سفره های نان و نمک به همان خانه ای که می‌گویند خشت خشتش غمِ جهان دارد به همان خانه ای که می‌گویند کوچک اما بزرگ خواهد ماند در آن رو به آسمان باز است رو به خورشید نردبان دارد *** عبدالرحیم سعیدی‌راد: برخیز و روشن کن چراغ آسمان را بیدار کن با مهربانی باغبان را آهسته گلهای وجودت را صدا کن از خواب نازک لاله‌هایت را جدا کن آنگاه مهر مادری‌ات را نشان ده گهواره گلپونه خود را تکان ده حالا ولی ای مادر گلهای پرپر از گوشه خانه کمی گندم بیاور دل را به صاحبخانه دلدار بسپار از چاه دلتنگی کمی هم آب بردار یکبار دیگر همتی کن از دل و جان دستاس را با پاره‌های دل بچرخان وقتی تنور عاشقی دارد زبانه نانی مهیا کن برای اهل خانه عالم به قربان تو و کاشانه تو پایان ندارد کارهای خانه تو همراه کن با خود یکی از یارها را تقسیم کن با «فضه» حجم کارها را بانوی صبر و سادگی و استقامت پل بسته‌ای بین نبوت تا امامت! هرگز نکردی شکوه ای از درد بازو هرگز نگفتی با علی از زخم پهلو در سینه خود شوق بی‌مانند داری از در که می آید علی(ع) لبخند داری ای مخزن الاسرار!‌ ای آیینه راز کم‌کم بیا آن سفره دل را بیانداز بر سفره مهرت برای شام حیدر نان و نمک را با کمی خرما بیاور اینک صدای در می آید؛ از دل و جان تقسیم کن افطار خود را با گدایان ای آنکه اشکت چون اناری دانه دانه شرح دعایت از کران تا بیکرانه هر چند خسته، نیمه‌های شب بپا خیز در جان هستی شورشی دیگر برانگیز پروردگار آسمانها را صدا کن آهسته آهسته به زیر لب دعا کن گل‌های خودرو، تشنه و بی ادعایند همسایه‌ها محتاج دستان دعایند غرق تلاطم مثل امواجند مردم قدری دعا کن سخت محتاجند مردم ]]> فرهنگی Mon, 19 Feb 2018 11:19:03 GMT http://www.khedmat.ir/news/86591/سروده-هایی-شکوه-حضرت-زهرا-س-مادر-پدر-غرض-روشنا-تویی داوران دهمین جشنواره داستان انقلاب معرفی شدند http://www.khedmat.ir/news/86576/داوران-دهمین-جشنواره-داستان-انقلاب-معرفی-شدند به گزارش خدمت؛ در دهمین جشنواره داستان انقلاب(جایزه امیرحسین فردی)، وحید نیکخواه آزاد، علی اصغر عزتی پاک و محسن پرویز آثار بخش نوجوان و راضیه تجار، مصطفی جمشیدی و حسین فتاحی آثار بخش بزرگسال را ارزیابی و داوری می‌کنند. این جشنواره که دبیری علمی آن را منیژه آرمین بر عهده دارد، موضوعاتی همچون مسائل و رویدادهای سال‌های قبل از انقلاب و روزهای پیروزی انقلاب و پس از آن تا امروز، همچون دفاع مقدس، کودتای نوژه، حادثه طبس، منافقین، فتنه‌ها و ترورها، خیزش سال 42 و تبعید امام، کودتای سال32، استکبارستیزی، هویت ملی و تأثیر انقلاب اسلامی در منطقه و کشورهای اسلامی و موج بیداری اسلامی، دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه‌های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی، نقش رهبری انقلاب اسلامی در وحدت و انسجام ملی و هدایت جریان‌های استکبارستیزی و غرب‌زدگی مسلمانان جهان با تأکید بر هویت اسلامی و هویت ملی را دربرمی گیرد. دهمین جشنواره داستان انقلاب، همزمان با هفته هنر انقلاب، به همت موسسه فرهنگی هنری سپهر سوره هنر، فروردین 97 در حوزه‌ هنری برگزار می‌شود. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر، می‌توانند به سایت www.artfest.ir مراجعه کنند. منبع: تسنیم ]]> فرهنگی Mon, 19 Feb 2018 09:42:42 GMT http://www.khedmat.ir/news/86576/داوران-دهمین-جشنواره-داستان-انقلاب-معرفی-شدند علت اختلاف در تاریخ شهادت حضرت فاطمه(س) چیست؟ http://www.khedmat.ir/news/86497/علت-اختلاف-تاریخ-شهادت-حضرت-فاطمه-س-چیست به گزارش خدمت؛ زمان شهادت و وفات حضرت زهرا(س) همانند مکان دفن ایشان، از مجهولات تاریخی است که نشانه اوج مظلومیت حضرت است. عواملی چند ممکن است منشأ این اختلاف باشد؛ از جمله: 1. نقل حوادث تاریخی در آن دوران همانند امروز نبوده که به‌صورت نوشته و کتاب در آید و به نسل‌های بعدی منتقل شود؛ بلکه انتقال رویدادهای تاریخی، به‌طور عمده شفاهی بود و از خاطر و ذهن افرادی به اذهان دیگران منتقل می‌شد. کسی نمی‌تواند ادعا کند که همه این ناقلان از‌ اشتباه مصون بودند. 2. از سوی دیگر، در آن روزها، مسلمانان سرگرم جنگ بودند؛ در چنین شرایطی، کمتر دغدغه داشتند که حوادث تاریخی را به‌طور دقیق ثبت کنند.[1] 3. پس از اختلاف و دسته‌بندی‌های سیاسی که پس از رحلت رسول خدا(صلی الله علیه و آله و سلم) پدید آمد، کسانی که روی کار آمدند و قدرت را در دست گرفتند، تا آنجا که توان داشتند، تاریخ حادثه‌ها را دست کاری کرده‌اند.[2] پراکندگی گفتار تاریخ نگاران در این موضوع، گواهی روشن بر تحریف عمدی آنان در تاریخ شهادت حضرت زهرا(س) است. در رابطه با زمان وفات و شهادت حضرت زهرا(س)، روایات متفاوتی نقل شده است که برخی از این روایات بی سند و مرفوع است و در نتیجه از اعتبار کافی برخوردار نیست و برخی روایات نیز مدت زندگی حضرت زهرا(س) را پس از رحلت پدر گرامی‌اش، دو یا شش و یا هشت‌ماه بیان کرده‌اند؛ چون این دسته از روایات نیز سند درستی ندارند و یا از امام معصوم نقل نشده‌اند، نمی‌تواند معتبر و قابل توجه باشند. بعضی از احادیث، گویای این است که حضرت پس از رحلت رسول خدا(ص)، سه ماه یا یک‌صد روز در قید حیات بودند.[3] این‌گونه احادیث را ممکن است با حدیث مشهور طبری که شهادت حضرت را سوم جمادی الثانیه می‌داند[4] بدین طریق جمع کرد که سه‌ماه، پنج روز کمتر از سوم جمادی الثانی، یعنی نود و پنج روز است و یک‌صد روز، پنج روز بیشتر از نود و پنج روز می‌شود و تفاوت چند روز قابل توجه نیست؛ مرحوم علامه مجلسی نیز به این مطلب‌اشاره دارد.[5] در نتیجه، تنها روایاتی که قابل تأمّل است؛ روایات هفتاد و پنج روز و سوم جمادی الثانی، یعنی نود و پنج روز است. روایت هفتاد و پنج روز، به دو طریق -ابو عبیده و هشام بن سالم[6]- از امام صادق(ع) نقل شده است و روایت سوم جمادی الثانی، یعنی نود و پنج روز، در روایت ابو بصیر، نیز از امام صادق(ع) تصریح شده است. این دو تعبیر با توجه به قول مشهور شیعه درباره رحلت پیامبر اکرم(ص) در بیست‌وهشتم ماه صفر، با هم تعارض دارد؛ چون که هفتاد‌وپنج روز پس از رحلت پیامبر اکرم(ص)، موافق با سیزدهم جمادی الاولی می‌شود، نه سوم جمادی الثانی. ممکن است دلیل اختلاف در این دو دسته از روایات صحیحه رایج نبودن نقطه گذاری بر کلمات در زمان صدور روایات باشد. توجه به شباهت «خمسه و سبعون» با «خمسة تسعون» مؤید این معناست. به‌عنوان مثال، در کتاب کافی، در مورد زمان شهادت حضرت زهرا(س) چنین آمده است: «و توفیت و لها ثمان عشرة سنه و خمسة و سبعون یوما».[7] همان‌گونه که در این روایت دیده می‌شود، شباهت «خمسه و سبعون» به «خمسه تسعون» خیلی نزدیک است و‌ اشتباه نسّاخ، تاریخ‌نویسان یا راویان حدیث، می‌تواند موجب پدید آمدن دو تاریخ متفاوت در رابطه با روز شهادت حضرت زهرا(س) باشد. پی‌نوشت‌ها [1]. شهیدی، سید جعفر، زندگانی فاطمه زهرا(س)، تهران، دفتر نشر فرهنگ اسلامی، ص155. [2]. همان، ص155. [3]. مجلسی، بحارالانوار، موسسه الوفاء، ج43، ص213. [4]. محمد بن جریر طبری، دلائل الامامه، نجف، ص43. [5]. بحارالانوار، همان، ج43، صص215 و 216. [6]. کلینی، اصول کافی، دارالکتب الاسلامیه، ج1، ص457. [7]. همان، ج1، ص457؛ مجلسی، همان، ج43، ص7. *مرکز مطالعات و پاسخگویی به شبهات حوزه علمیه قم منبع: افکار ]]> فرهنگی Sun, 18 Feb 2018 10:47:38 GMT http://www.khedmat.ir/news/86497/علت-اختلاف-تاریخ-شهادت-حضرت-فاطمه-س-چیست برپایی 3 نمایش خیابانی، ویژه «ایام فاطمیه» در محوطه تئاترشهر http://www.khedmat.ir/news/86476/برپایی-3-نمایش-خیابانی-ویژه-ایام-فاطمیه-محوطه-تئاترشهر به گزارش خدمت؛ ویژه برنامه «ایام فاطمیه»، با اجرای سه نمایش خیابانی «بشنو از فاطمه»، «بوی بهشت» و «بانوی ماه»، در محوطه مجموعه تئاتر شهر برگزار می‌شود. نمایش خیابانی «بشنو از فاطمه»، به کارگردانی مرتضی وکیلیان، نمایش خیابانی «بوی بهشت» به کارگردانی زهرا غلامی و نمایش خیابانی «بانوی ماه» با کارگردانی مرتضی زیوری و ابراهیم رحیمی، در این برنامه حضور دارند. محوطه مجموعه تئاتر شهر، در روزهای یاد شده و در ساعت‌های ۱۶، ۱۶:۳۰ و ۱۷، میزبان عموم علاقه‌مندان به هنر تئاتر و شهروندان تهرانی خواهد بود. ]]> فرهنگی Sun, 18 Feb 2018 07:12:57 GMT http://www.khedmat.ir/news/86476/برپایی-3-نمایش-خیابانی-ویژه-ایام-فاطمیه-محوطه-تئاترشهر شهیدی که با پای برهنه فرار کرد + عکس http://www.khedmat.ir/news/86474/شهیدی-پای-برهنه-فرار-عکس به گزارش خدمت؛ پیشمرگ، احمد باقری، در پنجم مهرماه سال 1328، در روستای پشاباد از توابع شهرستان کامیاران، در خانواده‌ای متدین دیده به جهان گشود. باقری زمانی که به سن مدرسه رسید، به‌دلیل نبود مدرسه در زادگاهش نتوانست به تحصیل بپردازد و با وجود این‌که از هوش و ذکاوت خاصی برخوردار بود، اما از لذت کسب علم محروم ماند و در کنار پدرش که در دیانت و صداقت شهره بود، به کار کشاورزی روی آورد. احمد که تحت تربیت پدری مهربان، دلسوز و با شهامت قرار داشت، از همان آغاز دوره نوجوانی، آثار بزرگ‌منشی، دیانت و صداقت در چهره‌اش هویدا شد و ضمن آشنایی با الفبای دینداری و تقوا، درس شهامت و ایستادگی در برابر ظلم و ستم بیدادگران را آموخت. همزمان با پیروزی انقلاب اسلامی، همچون پروانه گرد شمع انقلاب و رهبر فرزانه آن به پرواز درآمد و از آغازین روزهای حضور ضد انقلاب در منطقه، در برابرشان ایستاد و به نفی مرام و عقاید ناروایشان پرداخت و همچون شیر وارد میدان شد و به روشنگری پرداخت و فلسفه وجودی عناصر ضد انقلاب را زیر سؤال برد و عملکرد آن‌ها را در ترازوی نقد گذاشت. شهید احمد باقری فعالیت‌های گسترده احمد و خانواده‌اش، ضد انقلاب را به‌شدت آزرده خاطر و آشفته می‌کرد؛ ضد انقلاب ناجوانمردانه به منزل احمد و برادرش یورش برده و اعضای خانواده‌اش را به اسارت بردند. همسر شهید در این زمینه می‌گوید: «یک شب نیروهای ضد انقلاب برای دستگیری احمد به منزل ما هجوم آوردند و من از راهی که در دید ضد انقلاب نبود، او را پا برهنه فراری دادم؛ همسرم در مکانی نزدیک خانه پنهان شده بود تا ببیند ضد انقلاب چه می‌کند. آن‌ها من را به باد فحش و ناسزا گرفتند و خواستند من را به جای احمد به اسارت ببرند؛ داد و فریادهای من هم به جایی نمی‌رسید. ناگهان احمد خودش را به خانه رساند و داد زد: شما اگر مرد بودید، به یک زن تنها و بی‌پناه حمله نمی‌کردید؛ احمد اینجاست؛ همسرم را رها کنید. آن از خدا بی‌خبرها احمد را دستگیر و پا برهنه با خود بردند، من از دست ضد انقلاب فرار کردم و آن‌ها یک خشاب پشت سر من خالی کردند، ولی خواست خدا این بود که من زنده بمانم. آن‌ها همزمان، برادران احمد را هم دستگیر و به مریوان منتقل کرده بودند. بعد از مدتی، یکی از برادران احمد را آزاد کردند. احمد مدت 6 ماه زیر سخت‌ترین شکنجه‌ها مقاومت کرد؛ حتی زمانی که برادر کوچکش را مقابل چشمانش شکنجه کرده بودند، گفته بود: من مخالف و دشمن شما هستم؛ چرا برادرم را شکنجه می‌کنید. احمد بعد از مرارت‌های فراوان، از زندان ضد انقلاب آزاد و همان روز از بیراهه با پای پیاده راهی کرمانشاه شد و به سازمان پیشمرگان مسلمان کُرد پیوست. احمد به اتفاق پدر و برادرانش، در عملیات پاکسازی کامیاران از لوث وجود ضد انقلاب، حداکثر ایثار را به نمایش گذاشت. با آغاز پاکسازی روستاها و مناطق عمقی، شهید باقری، یکی از پیشمرگان سپاه اسلام بود و همرزمانش نقل می‌کنند: هر وقت وارد روستا می‌شدیم، احمد جلوتر از همه بود و نیروهای بعد از او وارد روستا می‌شدند؛ مستقیم به مسجد می‌رفت و ضمن ادای فریضه نماز، مردم را هم به مسجد دعوت می‌کرد و برای آنان صحبت می‌کرد. احمد محبوب قلب‌های مردم منطقه کامیاران بود. این پیشمرگ مسلمان، پس مجاهدت‌های فراوان، سرانجام در روز هفتم دی‌ماه سال 1361، وقتی فرماندهی یک گروهان از نیروهای ضربت سپاه کامیاران را بر عهده داشت، در روستای پرتاله، قلب پاکش هدف تیرهای عناصر مزدور ضد انقلاب قرار گرفت و به معشوق ابدی پیوست. ]]> فرهنگی Sun, 18 Feb 2018 06:46:50 GMT http://www.khedmat.ir/news/86474/شهیدی-پای-برهنه-فرار-عکس "لاتاری" در فهرست اکران نوروزی قرار می‌گیرد؟ http://www.khedmat.ir/news/86459/لاتاری-فهرست-اکران-نوروزی-قرار-می-گیرد به گزارش خدمت؛ فیلم سینمایی «لاتاری» تازه‌ترین ساخته محمد حسین مهدویان و به تهیه‌کنندگی سید محمود رضوی پروانه نمایش دریافت کرد. این  در گونه فیلم‌های اجتماعی است و سازندگان آن در تلاش هستند که «لاتاری» را در نوروز 97 اکران کنند.   گفتنی است؛ محمد حسین مهدیان بعد از ساخت فیلمهای سینمایی «ایستاده در غبار» و «ماجرای نیمروز»، تازه‌ترین اثر خود را در گونه اجتماعی ساخته و داستان قاچاق دختران ایرانی به دبی را روایت کرده است. حمیدفرخ‌نژاد، هادی حجازی‌فر، جواد عزتی، ساعد سهیلی و زیبا کرمعلی از جمله بازیگران این ملودرام اجتماعی هستند. خلاصه داستان: خانواده های امیرعلی و نوشین با ازدواج آنها موافق نیستند. آنها صبر پیشه کرده اند تا به مرور زمان، رضایت والدین خود را جلب کنند. آن دو رویای مشترکی دارند؛ برنده شدن در لاتاری و دریافت گرین کارت آمریکا. بازیگردان: ابراهیم امینی مدیر تولید: کامران حجازی مجری طرح: امیر بنان مدیرفیلمبرداری: هادی بهروز طراح صحنه و لباس: بهزاد جعفری طادی مدیر صدابرداری: هادی ساعد محکم طراح گریم: شهرام خلج جلوه های ویژه میدانی: ایمان کرمیان جلوه های ویژه کامپیوتری: سینا قویدل. ]]> فرهنگی Sun, 18 Feb 2018 05:05:21 GMT http://www.khedmat.ir/news/86459/لاتاری-فهرست-اکران-نوروزی-قرار-می-گیرد