سايت خبری تحليلی خدمت - آخرين عناوين فرهنگی :: نسخه کامل http://www.khedmat.ir/cultural Tue, 17 Oct 2017 14:32:39 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/moharam/ch01_newsfeed_logo.gif سايت خبری تحليلی خدمت http://www.khedmat.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری تحليلی خدمت آزاد است. Tue, 17 Oct 2017 14:32:39 GMT فرهنگی 60 «آزادی یواشکی» به جشنواره فیلم لندن راه یافت http://www.khedmat.ir/news/80150/آزادی-یواشکی-جشنواره-فیلم-لندن-راه-یافت به گزارش خدمت؛ مریم مدرس، کارگرادن فیلم کوتاه «آزادی یواشکی»، درباره حضورش در دوازدهمین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های یک دقیقه‌ای لندن گفت: این اثر، اولین فیلمم بعد از دوران تحصیل دانشجویی بود که خوشبختانه بعد از ساخت، با استقبال خوبی مواجه شد و در میان ۲۵ اثر نهایی جشنواره بین‌المللی لندن قرار گرفته است. مدرس در همین باره توضیح داد: در این جشنواره بین‌المللی که به‌صورت آنلاین و با حضور فیلمسازان مختلف دنیا برگزار می‌شود، مجموعه‌ای از بهترین فیلم‌های کوتاه حضور دارند، به همین خاطر و با توجه به علاقه‌ای که داشتم، از بین آثار کوتاهم، «آزادی یواشکی» را اثری یک دقیقه‌ای است برای این جشنواره فرستادم. وی تصریح کرد: فکر نمی‌کردم با توجه به موضوع فیلمم که بیشتر مسئله‌ای داخلی و ملی است، در این جشنواره بین المللی پذیرفته شود، اما با استقبال مسئولان آن، در میان ۲۵ اثر نهایی قرار گیرد. این فیلمساز، با بیان این‌که فیلم‌های کوتاه، فیلم‌های ایده هستند و حتی برخی از این آثار را ارزش چند بار دیدن دارند، تاکید کرد: انتخاب آثار برتر این جشنواره بر اساس آرای مردمی و همچنین نظر هیئت داوران صورت می‌گیرد و نتایج آن ۲۸ اکتبر، ۶ آبان اعلام می‌شود. مدرس درباره فیلمش هم توضیح داد: در شبکه‌های اجتماعی، متنی درباره روابط افراد در گذشته و خوب بودن تفکر آن‌ها خوانده بودم تا این‌که این مطلب را در قالب فیلمنامه آوردم و با هزینه بسیار پایین و کمک انجمن سینمای جوان اصفهان، توانستم فیلم کوتاه «آزادی یواشکی» را بسازم و برخلاف این‌که اوایل جاهای مختلفی که طرحم را رد کرده بودند، بعد از ساخت فیلم، استقبال از آن، بیشتر از حد انتظارم بود. منبع: دانشجو ]]> فرهنگی Tue, 17 Oct 2017 10:36:00 GMT http://www.khedmat.ir/news/80150/آزادی-یواشکی-جشنواره-فیلم-لندن-راه-یافت غیبت دانشجویان حاضر در راهپیمایی اربعین موجه می‌شود؟ http://www.khedmat.ir/news/80083/غیبت-دانشجویان-حاضر-راهپیمایی-اربعین-موجه-می-شود به گزارش خدمت؛ حسین اخگرپور -دبیرکل اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان- در نامه‌ای به سیدضیاء هاشمی -سرپرست وزارت علوم، تحقیقات و فناوری- قاضی‌زاده هاشمی -وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی- و فرهاد رهبر -رئیس دانشگاه آزاد اسلامی- در خواست کرد تسهیلاتی را برای حضور حداکثری دانشجویان برای شرکت در مراسم پیاده‌روی اربعین فراهم کنند. دبیرکل اتحادیه دانشجویان در این نامه آورده است: با توجه به نزدیک شدن ایام اربعین شهادت سیدالشهدا(ع) و حضور جوانان و دانشجویان مشتاق در مراسم اربعین، خواهشمندیم در راستای تسهیل حضور حداکثری و پاسداشت هر چه بیشتر این شعار الهی، دستورالعملی به دانشگاه‌ها ارسال شود تا غیبت دانشجویان حاضر در راهپیمایی عظیم اربعین سید و سالار شهیدان، موجه محاسبه شود. منبع: مشرق ]]> فرهنگی Mon, 16 Oct 2017 11:44:18 GMT http://www.khedmat.ir/news/80083/غیبت-دانشجویان-حاضر-راهپیمایی-اربعین-موجه-می-شود زیارت امام حسین(ع) با تخلف عجین‌ شدنی نیست http://www.khedmat.ir/news/80070/زیارت-امام-حسین-ع-تخلف-عجین-شدنی-نیست به گزارش خدمت؛ ایرج مسجدی، امروز در همایش کارگزاران اربعین حسینی اظهار کرد: بنده سال‌های متمادی است که در این حوزه فعالیت دارم و شور و اشتیاق وصف‌ناپذیر مردم عراق در زیارت اربعین حسینی را از نزدیک مشاهده کردم. وی خاطرنشان کرد: در ایام اربعین حسینی، مردم عراق از هر منطقه و شهری با هر فرهنگ و اعتقادی، حرکت به سوی کربلای معلی را برخود واجب می‌دانند و از چند روز قبل از مراسم اربعین، با پای پیاده برای این زیارت رهسپار می‌شوند. سفیر ایران در عراق افزود: زائر عراقی خودش برای زیارت مدیریت و برنامه‌ریزی می‌کند و هیچکس اعم از مسئولان این برنامه‌ریزی را انجام نمی‌دهند؛ آن‌ها سازمان یا نهادی به‌عنوان ستاد برای برنامه‌ریزی این ایام ندارند و اصلا آنجا جایگاهی به نام ریاست ستاد اربعین وجود ندارد. مسجدی تصریح کرد: معنای واقعی مردمی بودن را می‌توان در برنامه‌ریزی‌های این کشور مشاهده کرد؛ یعنی مردم خودشان موکب‌ها را راه‌اندازی می‌کنند و به زیارت می‌روند و خودشان به موقع بازمی‌گردند و تمامی برنامه‌ریزی‌ها به‌صورت مردمی است. وی تصریح کرد: دولت عراق به معنای دولت، فقط بحث ایجاد امنیت را برای زائران اربعین مورد توجه قرار داده و تنها موضوع انتظامات و اختیارات در اختیار مردم بود، اما شرایط زائران ما کمی با آن‌ها متفاوت است. سفیر ایران در عراق، با بیان این‌که برخی تفاوت‌های فرهنگی، زبان و سنت میان دو کشور وجود دارد، اظهار کرد: یکی از عمده‌ترین تفاوت‌های زائران، در همین موضوع فرهنگ و زبان بازمی‌گردد که البته طی سال‌های زیادی این موضوع تا حدودی فهم شده است و البته به مرور زمان این تفاوت‌ها کاسته می‌شود. مسجدی با برشمردن برخی خواسته‌های زائران ایرانی در ایام اربعین حسینی گفت: به‌عنوان نمونه، زائر ما از مرز که عبور می‌کند، به‌دنبال وسایل نقلیه می‌گردد، یا این‌که در این ایام که همه عراقی‌ها و زائران به زیارت کربلا و نجف می‌روند، قصد سفر به کاظمین و سامرا را می‌کنند که این جزوی از طرح‌ها و برنامه‌ریزی‌ها محسوب می‌شود. وی تصریح کرد: باید بحث موضوع مردمی بودن اربعین مورد توجه زائران و مسئولان قرار گیرد؛ چرا که مردمی بودن به معنای تامین بودجه از طریق مردم است و نباید الزامی برای دستگاه‌ها و نهادها ایجاد کرد. سفیر ایران در عراق اظهار کرد: یکی از مهمترین وظایف ستاد مرکزی اربعین برای آینده این است که سیاست‌گذاری درستی درباره موضوعات مرتبط با مردمی بودن و زائران اربعین انجام دهد. مسجدی با بیان این‌که سال گذشته برخی زائران ما از فرصت زیارت اربعین بهره جسته و قصد سفر به کاظمین و سامرا را کردند، گفت: زائران ایرانی فرصت را مغتنم می‌شمارند و نمونه بارز آن را سال گذشته با سفر یک میلیون و 800 هزار نفر از زائران ایرانی به سامرا و کاظمین شاهد بودیم که این رفتارها الزاماتی را در موضوع برنامه‌ریزی ایجاد خواهد کرد. وی خاطرنشان کرد: سال گذشته موکب‌های عراقی در مسیر کاظمین یا سامرا وجود نداشت که موظف شدیم قرارگاهی در سامرا برای برنامه‌ریزی زائران تشکیل دهیم که البته اقدامات قابل توجهی نیز صورت گرفته است. سفیر ایران در عراق، با تاکید بر مردمی شدن مدیریت زیارت اربعین حسینی گفت: سیاست‌گذاری و مدیریت ما باید به سمتی سوق پیدا کند که تمامی برنامه‌ریزی‌ها و فعالیت‌ها مردمی باشد؛ البته به گونه‌ای باید طرح‌ریزی صورت گیرد که زائران ما رها نشوند و بحرانی صورت نگیرد. مسجدی تصریح کرد: باید موکب‌داران و زائران را به راه‌انداز ی مواکب در مسیر کاظمین، نجف و سامرا تشویق کنیم و این مورد قطعا مورد اقبال قرار می‌گیرد. وی خاطرنشان کرد: سامرا باید تبدیل به شرایط محیطی مناسب برای زیارت زائران شود و به‌طور حتم اهالی این منطقه با روی باز و گشاده برای حضور زائران استقبال می‌کنند. سفیر ایران در عراق، با بیان این‌که مردم سامرا یکی از میهمان‌نوازترین مردم عراق محسوب می‌شوند، گفت: بهتر است سرمایه‌گذاران و برنامه‌ریزان در این منطقه حضور یابند و به فکر ایجاد هتل و امکانات مناسب برای زائران باشند. مسجدی همچنین با بیان این‌که عراقی‌ها در موضوع اربعین، تمام همکاری‌ها را به‌طور کامل انجام می‌دهند، گفت: عراقی‌ها در این ایام، تمامی درخواست‌های خود را به روی ایرانی‌ها مسدود می‌کنند و این رویکرد آن‌ها جای تقدیر دارد؛ زمانی که طرف عراقی چنین همکاری را انجام می‌دهد، ما هم نباید بی‌توجه به قوانین این کشور باشیم. سفیر ایران در کشور عراق، با تاکید بر این‌که زیارت امام حسین(ع) با تخلف عجین نیست و امکان‌پذیر نخواهد بود، گفت: هیچ فردی حق ندارد به‌عنوان زائر، بدون ویزا وارد کشور عراق شود و شرع به‌همراه قوانین، چنین اجازه‌ای را نمی‌دهد. وی تصریح کرد: تمامی دست‌اندرکاران انتظامی و امنیتی کشور باید نسبت به تردد افراد فاقد مدارک قانونی دقت کنند و مانع آن‌ها در این مسیر شوند؛ چرا که زندانی بودن زائر ما در کشور عراق نامناسبت است. مسجدی تصریح کرد: زائر ما باید با مدارک قانونی و به‌صورت مناسب همراه با عزت، کرامت، نظم و امنیت وارد کشور عراق شود و سپس به سلامت به میهن عزیز بازگردد که امیدواریم در این موارد نیز دقت لازم انجام گیرد. وی با بیان این‌که محور اصلی برگزاری مراسم اربعین حسینی عراقی‌ها هستند، گفت: ما در مسئله اربعین فقط نقش پشتیبانی را خواهیم داشت و در عمل موکب‌های عراقی و مردم این کشور، مراسم راهپیمایی اربعین حسینی را برگزار می‌کنند. منبع: تسنیم ]]> فرهنگی Mon, 16 Oct 2017 10:51:28 GMT http://www.khedmat.ir/news/80070/زیارت-امام-حسین-ع-تخلف-عجین-شدنی-نیست مدت اقامت زائرین اربعین امسال در عراق چقدر است؟ http://www.khedmat.ir/news/80066/مدت-اقامت-زائرین-اربعین-امسال-عراق-چقدر به گزارش خدمت؛ راجح الموسوی در همایش کارگزاران و دست‌اندرکاران اربعین سال جاری گفت: طبق تاکید مقام معظم رهبری می‌کوشیم مراسم اربعین را جهانی کنیم؛ لذا باید نکاتی را در این زمینه رعایت کرده تا موفقیت خوبی را با توجه به وضعیت منطقه پرچالش فعلی به‌دست آوریم. وی افزود: اجرای منظم راهپیمایی اربعین، پاسخ مناسبی به کشورهایی است که در حال تهدید منطقه هستند؛ ضمن این‌که همه جهانیان مراسم اربعین را می‌بینند که عده‌ای زائر با دست خالی و پای برهنه به پابوس سیدالشهدا رفته و در این مسیر نه جنگی کرده و نه کسی را تهدید می‌کنند. سفیر عراق در تهران تصریح کرد: بازگشایی 12 دفتر موقت صدور روادید در ایران در تاریخ روابط بین‌الملل بی‌نظیر است که البته نشان دهنده جایگاه ویژه ایران در بین عراقی‌ها است و همچنین پاسخ خوبی برای نشان دادن روابط دو کشور است. وی با بیان این‌که حتما دست الهی در موضوع اربعین وجود دارد، اظهار داشت: دشمنان سعی کردند از طریق جنگ تحمیلی بین ایران و عراق مشکلاتی را بین این دو ملت ایجاد کنند؛ اما روابط فعلی دو کشور نشان دهنده میزان مطلوبیت روابط و محبوبیت ملت‌ها است. راجح الموسوی خاطرنشان کرد: دشمنان می‌کوشند جهان اسلام را از منبع قدرت آن یعنی جمهوری اسلامی ایران دور کرده و تهمت تروریسم به آن بزنند؛ چون تا کنون نقشه‌ها و توطئه‌های آنان را خراب کرده است؛ اما باید ثابت کنیم با یکدیگر متحد بوده چرا که پیروزی از آن ما است. وی  افزود: برنامه‌ریزی برای صدور حداقل 200 هزار تا یک میلیون ویزا را انجام دادیم. سفیر عراق در تهران، با بیان این‌که راهپیمایی اربعین مخصوص شیعیان نیست، گفت: از استان‌های مختلف با ادیان متفاوت و با اهداف عالی در راهپیمایی و کنگره عظیم اربعین شرکت می‌کنند. راجح الموسوی با توصیه به زائرین اربعین برای دریافت هر چه سریع‌تر ویزا، از آنان خواست دریافت ویزای اربعین را به دو هفته منتهی به اربعین موکول نکنند. وی گفت: تا کنون 500 هزار ویزای اربعین صادر شده و آمادگی داریم تا صدور ویزای اربعین را به‌صورت شبانه‌روزی انجام دهیم. سفیر عراق در تهران، در پایان گفت: امسال برای زائرین ایرانی، یک‌ماه اقامت در نظر گرفته شده است. منبع: مشرق ]]> فرهنگی Mon, 16 Oct 2017 10:38:19 GMT http://www.khedmat.ir/news/80066/مدت-اقامت-زائرین-اربعین-امسال-عراق-چقدر ۹ نگارخانه جدید در تهران مجوز گرفتند http://www.khedmat.ir/news/80063/۹-نگارخانه-جدید-تهران-مجوز-گرفتند به گزارش خدمت؛ این دفتر مجوز فعالیت ۹ نگارخانه جدید را در تهران در فصل تابستان امسال صادر کرد. نگارخانه‌های دال(امید کیاکاظمی)، نگر(فاطمه تیموری)، زمان هنر(کوین علیار)، ابد(رجحانه حسینی)، چهارده(اصغر توسلی عسگری)، بزرگمهر(ناصر بزرگمهر)، جلال آل‌احمد(سیدمحمد موسوی) در شهرری، کمال الملک(جعفر شریفی) در پاکدشت و نگارخانه مجازی ایوان هنر(حسین محسنی) در فصل تابستان از دفتر هنرهای تجسمی مجوز فعالیت گرفتند. همچنین در سه‌ماهه دوم امسال، مجوز فعالیت نگارخانه‌های آما(مهدی مهدوی)، ترقی جاه(علی ترقی جاه)، باغ هنر(کیومرث شفیعی)، خاک(ماندانا فرهمند پویا)، آریا(آریا شکوهی اقبال)، شاهد(مریم غفاری)، آگ(سیمین‌دخت دهقانی) و ساربان(محمد ساربان‌نژاد) تمدید شد. منبع: فارس ]]> فرهنگی Mon, 16 Oct 2017 10:17:51 GMT http://www.khedmat.ir/news/80063/۹-نگارخانه-جدید-تهران-مجوز-گرفتند چگونه چیز نجس پاک می‌شود؟ http://www.khedmat.ir/news/80060/چگونه-چیز-نجس-پاک-می-شود به گزارش خدمت؛ در پاسخ به این سوال که "آیا چیز نجس پاک می‌شود؟" آمده است: چیز نجس اگر به‌طوری تغییر یابد که جنس دیگری شود، مانند چوبی که با سوختن خاکستر شود یا شرابی که به سرکه تبدیل شود یا سگی که در نمکزار بیفتد و تبدیل به نمک شود، پاک می‌شود؛ ولی اگر جنس آن تغییر نیابد، بلکه فقط صورت آن عوض شود، مانند گندم که آرد می‌شود یا شکر که در آب حل می‌شود، پاک نمی‌شود. منبع: افکار ]]> فرهنگی Mon, 16 Oct 2017 10:02:34 GMT http://www.khedmat.ir/news/80060/چگونه-چیز-نجس-پاک-می-شود دانشگاه فرهنگیان در برزخ تغییر مدیریت http://www.khedmat.ir/news/79989/دانشگاه-فرهنگیان-برزخ-تغییر-مدیریت به گزارش خدمت؛ حکایت انتخاب ریاست دانشگاه فرهنگیان، حکایتی عجیب و در عین حال منحصر به فرد در بین دانشگاها و مراکز آموزش عالی کشور است. *دانشگاه فرهنگیان، دانشگاهی مأموریت‌گرا اما بدون رئیس از چهارم مردادماه سال 90 که با تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با تجمیع تمام مراکز تربیت معلم سراسر ایران، دانشگاه فرهنگیان تأسیس شد، تاکنون رئیس برای این دانشگاه انتخاب نشده و با سرپرستی 10 ماهه اسدالله اسدی گرمارودی، 15 ماهه جهانبخش محبی‌نیا و حدود 49 ماهه محمود مهرمحمدی، این دانشگاه مهم اداره شده است. در ماده 10 اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در خصوص رئیس این دانشگاه آمده است، وزیر آموزش و پرورش می‌تواند تا تعیین رئیس «دانشگاه» یکی از اعضای هیأت علمی واجد شرایط را پس از تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری به‌عنوان سرپرست «دانشگاه» منصوب کند. رئیس «دانشگاه» که نماینده قانونی «دانشگاه» نزد مراجع حقیقی و حقوقی است با پیشنهاد وزیر آموزش و پرورش، تأیید وزیر علوم، تحقیقات و فناوری، تصویب شورای عالی انقلاب فرهنگی و با حکم وزیر آموزش و پرورش برای مدت چهار سال منصوب می‌شود. *ماراتن 3 ساله ماندن یا رفتن مهر محمدی مهر محمدی از 24 شهریور سال 1392، به‌عنوان «سرپرست» در دانشگاه فرهنگیان منصوب شده است و در این مدت نزدیک به 49 ماه، ماراتن جالبی در خصوص ماندن یا رفتن وی شکل گرفته است. محمدرضا مخبر دزفولی دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی آذر ماه 93 گفت: «از لحاظ قانونی سرپرستی یک دانشگاه نباید بیش از 6 ماه طول بکشد و نیز با توجه به اخطارهای چندباره نهادهای نظارتی کشور نسبت به وجود این مسأله در دانشگاه‌های مختلف،‌ نامه‌هایی را برای وزرای آموزش و پرورش، بهداشت و علوم نوشته‌ایم و نسبت به ضرورت تعیین تکلیف سرپرستان دانشگاه‌ها و معرفی آن‌ها به شورا هشدار داده‌ایم». وی افزود: «در رابطه با دانشگاه فرهنگیان نیز قرار بود پیش از این برای ریاست این دانشگاه رأی‌گیری شود، ‌اما چند بار با درخواست وزیر محترم آموزش و پرورش این موضوع به تعویق افتاد و در آخرین مورد نیز ایشان امروز با من تماس گرفت و در خواست کرد که یک‌بار دیگر دستور کار رأی‌گیری برای گزینه ریاست این دانشگاه به تأخیر بیفتد که فقط برای آخرین بار موافقت شد». *3 وزیر جابجا شد، سرپرست دانشگاه فرهنگیان تغییری نکرد  نزدیک به 3 سال از مصاحبه دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی و تاکید وی بر تعیین تکلیف ریاست دانشگاه فرهنگیان می گذرد و در این مدت تا کنون 3 وزیر آموزش و پرورش تغییر یافته، اما تکلیف دانشگاه فرهنگیان هنوز مشخص نشده است. *رئیس کمیسیون آموزش مجلس: هر چه سریع تر موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف شود محمدمهدی زاهدی -رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی- دهم مهر سال جاری، با بیان این‌که یکی از مطالبات مجلس از وزیر علوم و آموزش و پرورش این است که هر چه سریع‌تر موضوع ریاست دانشگاه فرهنگیان تعیین تکلیف شود، تصریح کرد: «ما باید بدانیم که آیا قرار است سرپرست دانشگاه به‌عنوان رئیس معرفی شود یا خیر. بنابراین تعیین تکلیف دانشگاه فرهنگیان برای ما یک ضرورت و مطالبه جدی است و آقای وزیر قول داده که تا پایان مهرماه برای ابقای سرپرست به‌عنوان ریاست اقدام کرده و یا اگر لازم باشد تغییرات لازم را انجام دهد». *وزیر آموزش و پروش: تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان مهرماه مشخص می‌شود در این راستا، سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش اوایل مهرماه در جمع خبرنگاران درباره مشخص شدن تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: «اکنون تمام تمرکزمان برای شروع سال تحصیلی است و تمام توان وزارتخانه برای آغاز یک‌سال تحصیلی پر شور و نشاط و ان‌شاءالله با مشکلات کمتر است».  وی ادامه داد: «البته این به آن معنی نیست که همه مسائل را فراموش کرده باشیم تا مهر شروع شود و بعد درباره مسائل تصمیم‌گیری کنیم، اما تصمیم‌گیری‌ها را منوط کردیم به این‌که سال تحصیلی آغاز شود و در حال انجام رایزنی و مشورت هستیم؛ اما تکلیف رئیس دانشگاه فرهنگیان مهرماه مشخص می‌شود».  * سردرگمی و بلا تکلیفی دانشگاه فرهنگیان در خصوص تغییر یا عدم تغیر مدیریت اکنون با وجود گذشت نزدیک به یک‌ماه از شروع سال تحصیلی جدید، زمزمه‌ها و صحبت‌های بیشتر کارکنان، اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان بر جابجایی مدیریت در این دانشگاه معطوف شده است و یک برزخ و سردرگمی در این دانشگاه ایجاد شده است و فضای کنونی دانشگاه فرهنگیان از گمانه‌زنی‌ها و برشمردن اسامی برای ریاست این دانشگاه پر شده است که البته بیشتر نقل قول بوده و قطعیت ندارد. در این میان، صحبت‌ها و نقل قول‌ها در خصوص سرپرست جدید بسیار است؛ برخی از مهدی نوید ادهم، دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش، نام می‌برند؛ برخی از علی خاکی، معاون کنونی توسعه مدیریت منابع دانشگاه فرهنگیان، اسم می‌برند و برخی حسین خنیفر، استاد دانشگاه تهران را فرد معرفی شونده توسط وزیر می‌دانند؛ موضوعی که شاید تا آخر مهرماه مشخص شود و شاید هم تغییری ایجاد نشده و رکورد زنی محمود مهر محمدی، افزایش یابد. منبع: مشرق ]]> فرهنگی Sun, 15 Oct 2017 11:16:17 GMT http://www.khedmat.ir/news/79989/دانشگاه-فرهنگیان-برزخ-تغییر-مدیریت در چه صورتی نمازگزار می‌تواند با لباس و یا بدن نجس نماز بخواند؟ http://www.khedmat.ir/news/79907/صورتی-نمازگزار-می-تواند-لباس-یا-بدن-نجس-نماز-بخواند به گزارش خدمت؛ طبق نظر اکثر مراجع عظام، در سه صورت اگر بدن یا لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آن‌که به‌واسطۀ زخم یا جراحت یا دُمَلى که در بدن او است لباس یا بدنش به خون آلوده شده باشد. دوم: آن‌که بدن یا لباس او به مقدار کمتر از درهم(اندازۀ بند سر انگشت سبّابه) به خون آلوده باشد. سوم: آن‌که ناچار باشد با بدن یا لباس نجس نماز بخواند. و در دو صورت اگر فقط لباس نمازگزار نجس باشد، نماز او صحیح است: اول: آن‌که لباس‌هاى کوچک او مانند جوراب و عرقچین نجس باشد. دوم: آن‌که لباس زنى که پرستار بچه است، نجس شده باشد. پی‌نوشت: توضیح المسائل مراجع،ج‌1، مسأله 848. ]]> فرهنگی Sun, 15 Oct 2017 02:14:56 GMT http://www.khedmat.ir/news/79907/صورتی-نمازگزار-می-تواند-لباس-یا-بدن-نجس-نماز-بخواند ماجرای صحبت‌های درگوشی یک شاعر با رهبر انقلاب http://www.khedmat.ir/news/79905/ماجرای-صحبت-های-درگوشی-یک-شاعر-رهبر-انقلاب به گزارش خدمت؛ «مرزها سهم زمین‌اند و تو اهل آسمان / آسمان شام یا ایران چه فرقی می‌کند» این بیت، شاه بیت شعرهای «سید‌محمدمهدی شفیعی» است که نامش را چند سال پیش بر سر زبان‌ها انداخت. جالب این‌جاست که شعر مذکور در دیدار شاعران با رهبر معظم انقلاب توسط شفیعی خوانده شد. خبرگزاری تسنیم با مهدی شفیعی که طلبه‌ باسوادی است و شعرهای خوب زیاد دارد گفتگویی انجام داده است؛ از شعر امروز و نقد شعر و نقد شعر حوزه‌ علمیه تا مسایل دیگر. این گفت و گوی خواندنی با این روحانی شاعر خوزستانی را بخوانید‌.   با برقعی هم دوست هستید؟ محدود. برقعی یک بار اهواز آمده بود. آن اوایل بود که شعرش معروف شد. سال 86 پیش آقا آن شعر را خواند و معروف شد. فکر می‌کنم که سال 87 یا 88 در اهواز برنامه‌ای بود که ایشان را دعوت کردند. آن زمان پیش ایشان رفتم و شعر خواندم و با هم مرتبط شدیم، ولی باز این‌قدر نه. بعداً به مرور با « سیّد جواد شرافت » بود. با یک تعداد بچّه‌های یک نسل قبل از خود ارتباط داشتم. انجمن آفتاب منظورتان شعر های حوزه است؟ بله، با فضای شعری که بچّه‌ها بودند و من هم می‌پسندیدم مرتبط شدم. یعنی تا انجمن اصلاً تجربه کسب نکرده بودم، تا بعد که با آقای آل کثیر و دکتر صافی در اهواز انجمن برپا کردیم، نام آن انجمن آفتاب، است. وقتی انجمن تشکیل شد، با آن‌ها مرتبط شدم. قبل از آن فضای حضور در انجمن‌ها را درک نکرده بودم. چند بار تهران آمده بودم با دوستان در جلسه‌ی آقای اسفندقه شرکت کردیم. در تهران؟  بله. الآن فکر می‌کنم یک شنبه‌ها است، ولی آن زمان دوشنبه‌ها بود. می‌خواهم بگویم که محدود اساتید را دیده بودم، انجمن دیده بودم، همین‌طور تلفنی شعرها را می‌خواندم. بعداً پسر عموی من، سیّد علیرضا، شعر خود را شروع کرد و برای هم می‌خواندیم. او برای من می‌خواند و من برای او می‌خواندم. در همین ارتباطات و گعده‌ها و تماس‌ها آرام آرام شعرم نقد شد، فضای شعر انقلاب در خوزستان اصلاً نبود. الآن وجود دارد؟ الآن این جلسه‌ی انجمن آفتاب حداقل 10 یا 12 نفر عضو ثابت دارد. اعضایی که تقریباً مرتّب می‌آیند 10 یا 12 نفر هستند. سر حلقه‌ی انجمن آقای دکتر صافی است و شما هستید و...؟ الآن بیشتر دکتر صافی اداره می‌کند. چون سواد ادبی ایشان از بنده بیشتر است و بعد دانشگاهی است. استاد دانشگاه است؟ بله، در ادبیات، استاد است. فکر می‌کنم پایان نامه‌ی ایشان در زمینه‌ی نقد ادبی است. مطالعه‌ی ایشان هم خوب است. الآن اداره‌ی جلسه با ایشان است، منتها من و آقای آل کثیر کنار ایشان هستیم، اگر بتوانیم کمکی می‌کنیم. الآن نیز جلسه برپا است. دو سال پیش دیدم که با رهبری یک صحبت درگوشی کردید. نه، آن صحبت در گوشی برای جواد شیخ الاسلامی است. من درگوشی صحبت نکردم، ولی صحبت کردم. چه بود؟ دو سال پیش نبود، شاید زودتر بود! پارسال بود یا امسال بود؟ نه، صحبت درگوشی که نبود. سال اوّل که من به دیدار آقا رفتم، عقد کرده بودم. دیگر خیلی نزدیک آقا رفتم و خجالت کشیدم، می‌خواستم به آقا بگویم که برای زندگی ما و اولاد صالح دعا کنید. دوستان چون می‌دانستند که عقد هستم گفتم الآن می‌گویند که آتشش چه تند است، هنوز عقد نکرده، دارد برای بچّه‌های خود دعا می‌کند! منتها ما یک عالم و استادی داشتیم، وقتی می‌خواستیم به خواستگاری برویم به او گفتیم دعا کنید که خدا یک همسر خوب به ما بدهد. او می‌گفت چرا این‌قدر دیر دعا می‌کنید؟ من 15 سال سن داشتم، برای بچّه‌ی خود دعا می‌‌کردم. می‌گفت نباید وقتی خواستید زن بگیرید همان وقت دعا کنید. آن وقتی که ما پیش آقا رفتیم گفتیم آقا برای اولاد صالح برای ما دعا کنید که آقا هم دعا کردند. خاطره‌ی خیلی خوبی بود. ولی خاطره‌ی خیلی خوبی که از دیدار داشتم این است دو یا سه خاطره‌ی خیلی خوب دارم. ما دوره‌ی اوّل آفتابگردان‌ها بودیم. یک کتابی آن وقت چاپ شد... در دوره‌ اوّل آفتابگردان در ورامین آمدید که توفیق دیدار داشتیم. بله، همین. چه خوب شد که این مورد یادآوری شد، از ذهن من رفته بود که موسّسه شهرستان ادب را بگویم. با سیّار دوست شدم و بعد با میلاد. یک بار تهران بودم به میلاد زنگ زدم که تهران آمدم، به فامیل و دایی خود سر بزنم، بیایم شما را ببینم؟ گفت اتّفاقاً بیایید، دفتر موسسه را راه انداختیم. حالا نمی‌دانم قبل از این تأسیس شده بود یا نه! گفت آن‌جا بیایید. رفتیم آن‌جا و آقای مودّب و میلاد بودند. یعنی ارتباطم با شهرستان ادب قبل از آفتابگردان‌ها و از دوستی با سیّار و میلاد نشأت می‌گرفت. کم‌کم با آقای مؤدّب دوست شدیم. با آقای مؤدّب هم سر کتاب شعر «مسئله‌ 22 خرداد نبود» آشنا شدیم. «مسئله‌ 22 خرداد نبود، 22 بهمن بود». بله. من از ایشان شعر خوانده بودم و ایشان را می‌شناختم. یک روز کسی به ما زنگ زد گفت شنیدم شعر دارید برای ما بفرستید، گفت فلانی هستم. بعد که با شهرستان ادب آشنا شدیم. فلانی هستم یعنی مؤدّب هستم؟ بله، آقای مؤدّب زنگ زد، گفت من از شما شعر خواندم، می‌خواهم اجازه بگیرم. شعر مرا خوانده بودم، گفت می‌خواستم اجازه بگیرم، چاپ کنم؟ گفتم اختیار دارید، منتشر شد با آقای مؤدّب هم از این طریق آشنا شدم. بعد هم وقتی مؤسّسه راه افتاد این دوستان را می‌شناختم. دوره‌‌ی آفتابگردان که راه افتاد خیلی از بچّه‌های دوره‌ی اوّل بچّه‌هایی بودند که از قبل با موسّسه مرتبط بودند. مثلاً من مرتبط بودم، خیلی از بچّه‌های دوره‌ی اوّل با آقای سیّار، با آقای مؤدّب، با مؤسّسه آشنا بودند. حالا به آن خاطره برگردیم که گم نشود. دوره‌ی اوّل یک کتاب چاپ شد. دیدید که شهرستان ادب چهار مجموعه شعر از گزیده‌ی شعر بچّه‌های دوره‌ی اوّل آفتاب‌ گردان‌ چاپ کرده است. فکر می‌کنم نام آن «این بار به نام عشق» بود. این بار به نام عشق خاطره‌ ‌دیدار با رهبری را بفرمایید. ‌دوره‌ ‌اوّل که‌ آفتابگردان‌ها برگزار شد، شهرستان ادب، یک کتابی به نام « این بار به نام عشق » چاپ کرد. سالی که دیدار آقا رفتیم؛ پیش آقا برای عرض سلام و التماس دعا و کتاب هدیه دادن و این‌ موارد، تراکم می‌شود. وقتی رسیدیم بچّه‌ها ‌گفتند: وقت نمی‌شود همه‌ ‌ما برویم. می‌خواهیم دو کتاب مؤسّسه، که گزیده‌ی ‌شعر بچّه‌های دوره‌ی ‌اوّل و دوم است را به آقا هدیه بدهیم. شما کتاب ها را به عنوان نماینده‌ ما ببر. من گرفتم و خدمت آقا رفتم -آن موقع هنوز خودم مجموعه چاپ نکرده بودم- تا کتاب را به آقا دادم ایشان مرا شناختند و گفتند: خود شما کتاب چاپ نکردید؟ گفتم: نه، خودم هنوز چاپ نکردم؛ منتهی در این کتاب به همان مجموعه‌ ‌دوره‌ ‌اوّل اشاره کردم. این توضیح را بدهم که اردیبهشت ماه کتاب ما منتشر شده بود، دو ماه بعد، نیمه‌ ‌ماه رمضان برای دیدار رفته بودیم- گفتم: نه، چاپ نکردم ولی داخل همین کتاب از خودم شعر است. آقا گفتند: بله از سه تا شفیعی در این کتاب شعر است. ایشان نه تنها کتاب را خوانده بودند، بلکه به یاد داشتند، سه شاعر با فامیلی شفیعی در این کتاب است. آن دو نفر دیگر چه کسی هستند؟ اصلاً من شوکّه بودم. اطرافیان من هم شوکّه بودند، نگاه می‌کردم، اردیبهشت ماه کتاب از نمایشگاه بیرون آمده بود. الآن مثلاً دو ماه بعد از آن است. چه وقت به دست آقا رسیده بود، چه وقت خوانده بود؟ چه ‌قدر دقّت روی اسم‌ها داشتند. بعداً اسم‌ها ‌را شمردم. 54 شاعر داخل آن کتاب است. چون از هر شاعری یک نهایت دو شعر در آن کتاب آمده بود. اسم 54 شاعر داخل آن کتاب است و فهرست به ترتیب اسامی است. سه نفر شفیعی در ذهن ایشان بود که برای آقا توضیح دادم؛ یکی از آن‌ها ‌پسر عموی من است، یکی از آن‌ها ‌هم یک خانمی است که نمی‌دانم ساکن کدام استان هستند، از خانم‌های اردوی آفتابگردان است.  یعنی با این تیزبینی ایشان یاد داشتند. بله ایشان به یاد داشتند. این خیلی خاطره‌ی ‌جالبی برایم شد؛ اتّفاقاً به یاد دارم همان سال این خاطره خیلی برای خبر گزاری ها ‌جالب بود و بولد کردند. این موضوع جزء حواشی دیدار آن سال بود که خیلی به آن توجّه شد؛ برای همه جالب بود. دوره اول آفتابگردان می‌خواستید از اوّلین دوره‌ی ‌آفتابگردان‌ها ‌بگویید. دوره‌ی ‌اوّل آفتابگردان‌ها مؤسّسه شهرستان ادب آمد در شهرستان‌ها ‌یک کار خوب کرد، کاری که حتّی از کسانی که از نظر سیاسی با ما جور نبودند به عنوان منتقد حضور پیدا می کردند امروز جلسه نقد کتاب بود و آقای ابراهیم اسماعیلی اراضی آن‌جا بودند. ایشان به عنوان منتقد شعر های شما حضور داشتند؟ بله به عنوان منتقد. اوّل جلسه گفتند: شاید شما احساس بکنید، من از نظر فکری، جریانی ربطی به شهرستان ادب ندارم امّا کار خوب را نمی‌شود تحسین نکرد؛ از دوره‌های آفتابگردان‌ها گفت: گاهی شعرهای بعضی از بچّه‌های آفتابگردان از نقاط دور کشور ‌به دستم رسیده است. می‌گفت: همین چند وقت قبل، از سیستان یک شعر به دستم رسید، به وجد آمدم که یک نوجوان در سیستان بتواند این گونه شعر بگوید! اصل این کار، کار با برکتی بود. این‌که شما بیایید استعدادهای خوب را بدون این‌که از اوّل شروع بکنید و فیلتر روی آن‌ها ‌بگذارید، بچّه‌ها ‌را با یک همدلی، محبّتی جمع بکنید؛ بچّه‌هایی که بعضاً هیچ امکاناتی در شهرستان‌های آن‌ها ‌نیست. در اهواز بودیم، امکانات کم بود. اهواز به اندازه‌ی هفت کلان شهر کشور است، مرکز استان است. بعضی از این بچّه‌ها برای شهرستان‌های استان‌های محروم هستند، ؛ شهرهای کوچک در استان‌های محروم. آفتابگردان‌ها، ‌در واقع سعی کرد تقسیم این زمینه‌ی ‌رشد -که هر چه به مرکز نزدیک‌تر می‌شدی بیشتر می‌شد و هر چه دورتر می‌شدی کمتر را عادلانه‌تر بکند. همین اساتیدی که در جلسه‌های تهران در دسترس بودند و در دسترس بچّه‌های شهرستان نبودند، در اردوها می‌آمدند، راحت شعر را می‌شنیدند، صحبت می‌کردند. شما خودتان در اردوی ورامین حضور داشتید، به خاطر دارید، دیدید. اساتیدی که همین جلسات تهران، را اداره می‌کنند، ‌می‌آمدند جلسات آن‌جا بحث می‌کردند. ما همان دوره‌ی اوّل بودیم. یعنی عملاً بخشی از بچّه‌های دوره‌ی ‌اوّل آفتابگردان‌ها، ‌بچّه‌هایی بودند که از قبل با مؤسّسه مرتبط بودند. می‌شود همان سال 89 دیگر. بله، 89، 90، فکر می‌کنم اردوی اوّل سال 90 بوده. امسال چندمین دوره‌ ‌آن است؟ ششمین دوره برگزار شد. اوائل سال بود. تا حالا شش دوره برگزار شده است؛ ما دوره‌ی اوّل بودیم. خیلی از بچّه‌هایی که الآن شما به عنوان بچّه‌های شعر جوان انقلاب، این‌ها را می‌شناسید بچّه‌های دوره‌ی اوّل همان جا بودند. مقدور هست چند نفر از ایشان را اسم ببرید؟ بله. از بچّه‌هایی که با ما بودند مثلاً« سجّاد سامانی» دوره‌ی اوّل آفتابگردان‌ها است. که ایما را منتشر کرد. بله. حسین زحمت‌کش، بچّه‌ی دوره‌ی اوّل آفتاب‌گردان‌ها است که او هم دو مجموعه داشته است؛ از عشق برگشته‌ی او سه تا چاپ خورده است. شاعر موفّقی هم است. جواد شیخ الاسلامی از بچّه‌های دوره‌ی اوّل است. پیمان طالبی از بچّه‌های دوره‌ی اوّل است. امیر علی سلیمانی از بچّه‌های دوره‌ی اوّل آفتاب‌گردان‌ها است. سیّد علیرضا شفیعی از بچّه‌های اوّل آفتاب‌گردان‌ها است. شاید خیلی اسم باشد که بتوانم اسم ببرم. دوره‌ اوّل از شخصیت‌های که ‌آمدند و رفتند، کدام یک‌ بیشتر روی شما تأثیر گذار بودند؟ در شهرستان، شما اسم دکتر سنگری را می‌شنیدید، اسم محمّد رضا ترکی را می‌شنیدید، اسم دکتر اسماعیل امینی و امثالهم را می‌شنیدید. این‌جا دیگر دیدید؛ این افراد جذّابیتی برای شما داشتند؟ چند مطلب بود. یکی این بود که اگر بخواهیم خیلی واقع‌گرا باشیم من یکی دو تجربه دارم که شاید خیلی از هم نسل‌های من این را قبول نکنند و شاید خیلی‌ها بگویند شما اشتباه تجربه کردی، ولی هنوز به این‌ها اعتقاد دارم، یکی این است که بخشی از کاری که دیدن اساتید برای ما شهرستانی‌ها می‌کند، شکستن آن تابوهایی است که در ذهن خود درست کردیم و حتّی بهانه‌هایی که تراشیدیم. گاهی وقت‌ها اسیر این می‌شویم که عجب، فلان شاعر، این دیگر قلّه است، من کجا و این کجا! بعد نزدیک می‌شوی، می‌بینی نه، مثلاً فلان شاعر راجع به شعرش صحبت می‌کند، ده تا ضعف می‌گوید، ده تا مشکل می‌گوید، او هم مشکل دارد؛ او هم یک دوره‌ای شعر می‌گفته است از تو خیلی بدتر. این تابوها که می‌گویم به بچّه‌ها اعتماد به نفس می‌دهد این یک نکته. آن چیزهایی را که همه می‌گویند هم، خواهم گفت. آن‌ها سر جای خود. مثلاً استفاده از اساتید، یاد گرفتن ریزه‌کاری‌هایی که در کتاب‌ها نیست؛ باید روی شعر تو تک تک بحث بشود. تیتروار می‌گویم ولی آن‌ها را که شاید با حرف‌هایی که می‌شنویم و همه متوجّه می‌شوند، متفاوت باشد و تجربه‌ی ام بوده است؛ این بوده است. اگر این طرف تابوها شکسته می‌شود و به شما اعتماد به نفس می‌دهد از طرف دیگر ما گاهی وقت‌ها در شهرستان‌ها –من خود را می‌گویم- از آن طرف بوم می‌افتیم، به بهانه‌تراشی می‌افتیم. می‌گوییم: فلانی شاعر خوبی شده ، استاد دیده .فلانی را دیده است؛ شهرستان‌ ادب توانسته توزیع بکند، این سر جای خود است. امّا بخشی از آن هم بهانه‌تراشی است. مثل دانش‌آموزی که خود او هیچ تلاشی برای کنکور نکرده، حالا که به او می‌گویند: چرا موفّق نشدی؟ فلانی موفّق شد. می‌گوید: به خاطر کلاس‌هایی است که او رفته است. در صورتی که علاوه بر کلاس‌ها، او روزی شش ساعت مطالعه کرده است، تو روزی دو ساعت. گاهی این اردوها فرصت بهانه‌تراشی‌ها را هم از منِ بچّه شهرستانی می‌گیرد. دیگر از آن به بعد، به من هم می‌گویند: خیلی خوب تو هم آقای بهمنی را دیدی، شعر تو را نقد کرده ، دو نکته به تو هم گفته است؛ حالا برو این‌ها را اجرا کن. امّا یک بخش عمومی آن این است که بالاخره نقدها را استفاده می‌کنیم. رصد صبح محمد کاظم کاظمی چرا گفتم «رصد صبح» آقای کاظمی بر من خیلی اثر گذاشته است. ما الآن بیشتر از حرف کلّی در شعر نیاز به حرف کارگاهی داریم؛ شما الآن می‌توانید بنشینید مبانی نقد شعر فارسی بگویید. در شعر فارسی این درست است، این غلط است. امّا برای منِ شاعر جوانی که دانشجوی ادبیات نیستم، کلّی باید در مورد آن حرف جستجو کنم، کلّی وقت بگذارم تا آن چیزی را که برایم مفید است، به دست بیاورم. در صورتی که آقای کاظمی چه کار می‌کند؟ 20 شاعر را می‌آورد، نفر به نفر 10 شعر از ایشان می‌آورد؛ در مجموع نقاط ضعف و قوّت ملموس شعر این شاعر را به شما می‌دهد. دیگر خود شما می‌توانید تطبیق بدهید که عجب این نکته در شعر من هم هست. مثلاً آقای کاظمی، در مورد شعر فلان شاعر گفته است؛ خیال در شعر او ضعیف است؛ مقایسه می‌کنم، می‌بینم شعر من هم نزدیک به این است. پس من باید روی عنصر خیال کار کنم. چون نیاز به کار کارگاهی داریم، شهرستان ادب، عملاً با این جلساتی که برگزار می‌کرد، این فرصت را در اختیار قرار می‌داد. الآن قوی‌تر شده، نقد تلفنی دارد. به فلان استاد دسترسی حضوری ندارید، اصلاً استاد با شما قرار می‌گذارد. نقد تلفنی در موسسه‌ شهرستان ادب نقد تلفنی چگونه است؟ در مورد آن توضیح دهید تا با آن آشنا شویم. نقد تلفنی این‌طور است که مثلاً آقای بیابانکی فلان روز به مؤسّسه می‌آید؛ از قبل به بچّه‌های دوره‌ پنجم، دوره‌ ششم پیامک داده می‌شود که اگر می‌خواهید شعرتان توسّط اساتید نقد بشود، شعر خود را بفرستید. شعر فرستاده می‌شود. با شما قرار می‌گذارند که مثلاً فلان ساعت، فلان روز آقای بیابانکی به شما زنگ می‌زند. با شما قرار گذاشته می‌شود اساتید هستند، شاعرهایی که کار آن‌ها نقد است، با شما تماس می‌گیرند و اشعار را نقد می‌کنند؛ تلفنی راجع به شعرتان صحبت می‌کنند؛ نقاط قوّت و ضعف را به شما می گویند. می‌گویم این زمینه‌هایی که از جهات مختلف فراهم شده واقعاً به فضای شعر جوان کشور کمک کرده است؛ ما هم مستثنی نبودیم، دوره‌ی اوّل آفتاب‌گردان‌ها بودیم، از دوره‌ها استفاده کردیم. الآن خیلی از بچّه‌های خوبی که در زمینه‌های مختلف چه غزل، چه ترانه، چه سپید جزو بچّه‌های خوب نسل ما محسوب می‌شوند، دوره‌های آفتاب‌گردان‌ها را بودند، حضور داشتند و استفاده کردند. دوره‌ها، دوره‌های اثرگذاری بوده. ما هم دوره‌ی اوّل بودیم. آسمان شام یا ایران چه فرقی می‌کند؟ می‌خواهم راجع به شعرتان صحبت کنیم. از اتّفاقاتی که بعد از این شعر می‌افتد شأن نزول این شعر را بگویید. کوه باشی، سیل یا باران چه فرقی می‌کند           سرو باشی، باد یا طوفان چه فرقی می‌کند مرزها سهم زمین‌اند و تو اهل آسمان                 آسمان شام یا ایران چه فرقی می‌کند و إلی آخر. این شعر قضیه‌ی خیلی خاصّی داشت. یک وقتی برای شعرخوانی دعوت شدم. جلسه، جلسه‌ی تجلیل از خانواده‌های شهدای مدافع حرم بود. منتها نه از این جلسات مفصّل. یک جلسه‌ی مختصری بود؛ فقط مادرها، پدرها، همسرها و فرزندان شهدا بودند. 12 شهید مدافع حرم خوزستان. برای شعرخوانی به آن جلسه دعوت شدم. سالن، سالنی بود که نهایت 50، 60 نفر ظرفیت داشت که در آن بنشینند.  چند رباعی داشتم، یک غزل هم داشتم. هم صبح جمعه‌ بود. شبی که فردا صبح آن باید  برای شعرخوانی می‌رفتم، نشستم کارها را می‌دیدم که کدام شعر را بخوانم، کدام را نخوانم. واقعاً شرمنده شدم. دیدم کارها، کارهایی نیستند که به دل خود من بنشینند. آن‌جا کسی نبود که بخواهد بُعد ادبی شعر را ببیند یا هر چیزی، ولی خودم حس کردم این‌ها دلم را راضی نمی‌کند، برای این‌که پیش این همه مادر شهید و همسر شهید این شعر را بخوانم. خیلی دوست داشتم بتوانم شعر بگویم نشد. شب هر چه نشستم تلاش کردم نشد. یعنی می‌خواستم شعر کوششی بگویم و نتوانستم. دیگر ناامید بودم از این‌که شعر بگویم، صبح تا بیدار می‌شدم، باید به جلسه می‌رفتم. باید با ماشین راه می‌افتادم. صبح قبل از این‌که بروم، از خود شهدا کمک خواستم؛ گفتم: من دارم پیش مادر و همسرهای شما می‌روم و شعر خوب ندارم. دو رکعت نماز خواندم، به شهدا هدیه کردم. دو سه بیت نوشتم و هر چه کردم باز غزل نشد، راه افتادم. در ماشین بقیه‌ی آن را سرودم. در حالی که رانندگی می‌کردم با ماشین شخصی خودم رفتم- دو سه بیت را در ماشین گفتم. یعنی غزلی که الآن شش بیت است، دو بیت آن هم حذف شده است، هشت بیت بود؛ دو بیت یا سه بیت را در خانه و بقیه‌ی را در ماشین سرودم، نمی‌توانستم تایپ بکنم، بنویسم؛ گوشی را روی حالت ضبط،  Record آن گذاشتم، صدایم را ضبط کردم. بیت‌ها را خواندم؛ پشت سر هم، خواندم، شاید مجموع شعر -غیر از دو، سه بیت داخل خانه- حدود پنج دقیقه گفته شد. بعد این شعر را در همان جلسه خواندم. قزوه و بیابانکی به این شعر رسیدند. یک جشنواره‌ی مدافعان حرم برگزار شد، خودم در این جشنواره شرکت نکردم – این شعر عجیب برایم برکت داشته است- دوستی به من زنگ زد، گفت: سیّد! شعرهای بچّه‌های استان را جمع کردیم، همه را داریم برای جشنواره می‌فرستیم که بچّه‌های استان شرکت کنندو از بچّه‌ها دو سه نفر از جمله شما شعر ندادند. نمی‌خواهی شرکت کنی؟ به او گفتم: من یک کار دارم، تصمیم به شرکت در جشنواره را هم نداشتم. گفت: «خوب بیا شرکت بکن». گفتم: من الآن جایی هستم، اصلاً اینترنت ندارم، بهانه می‌گرفتم. گفت: اشکال ندارد برای من بفرست. من همان متن را روی گوش خود نوشته بودم برای ایشان پیامک کردم. بعد از مدّتی به من گفتند با همین شعر، برگزیده‌ی جشنواره‌ شدی. شعری که اصلاً خودم در آن جشنواره هم شرکت نکرده بودم. به جشنواره رفتیم، داوری جشنواره با آقای قزوه و آقای بیابانکی بود. این را از یاد بردم که بگویم، قبل از این‌که اعلام برگزیده‌ها بشود، به من زنگ زدند -یکی از دوستان ما که جزو عوامل اجرایی آن جشنواره بود، شماره‌ی مرا داشت- گفت: آقای قزوه شما را کار دارد. زنگ زدند، به من گفت: اساتید دارند شعرها را داوری می‌کنند. شعرها بدون سربرگ هم هستند. ادامه دارد... ]]> فرهنگی Sat, 14 Oct 2017 07:50:59 GMT http://www.khedmat.ir/news/79905/ماجرای-صحبت-های-درگوشی-یک-شاعر-رهبر-انقلاب تمام ماجرای حکم حبس برای 3 خواننده مشهور http://www.khedmat.ir/news/79900/تمام-ماجرای-حکم-حبس-3-خواننده-مشهور به گزارش خدمت؛ حق نشر، حق تکثیر یا کپی‌رایت مجموعه‌ای از حقوق انحصاری است که به ناشر یا پدیدآورنده یک اثر منحصربه‌فرد تعلق می‌گیرد و حقوقی از قبیل نشر، تکثیر و الگوبرداری از اثر را شامل می‌شود. دو کنوانسیون مهم بین‌المللی در زمینه حق نشر وجود دارند، کنوانسیون برن برای حمایت از آثار ادبی و هنری و کنوانسیون جهانی حق نشر Universal Copyright Convention. اما ایران تا امروز در هیچ‌یک از این کنوانسیون‌ها حضور ندارد و در واقع خود را به رعایت قانون کپی‌رایت ملزم نمی‌داند. شاید بتوان گفت، تنها اقدامی که برای حفظ حقوق صاحب اثر در ایران انجام شده، تصویب «قانون حمایت حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان» است. این قانون در سال ۱۳۴۸ ازسوی مجلس شورای ملی وقت تصویب شد که در سال ۱۳۸۹ اصلاحیه این قانون به تصویب مجلس شورای اسلامی رسید. با این‌حال با وجود آن‌چه ناکارآمدی این قانون، تناقض‌های موجود در رویکردها و نیز فقدان انگیزه و اراده‌ی لازم توصیف می‌شد، کمتر به احقاق حق مؤلف و مصنف در ایران باور وجود داشته است. از نظر قانون یادشده به مولف و مصنف و هنرمند «پدید آورنده» و به آنچه از راه دانش یا هنر و یا ابتکار آنان پدید می‌آید، بدون در نظر گرفتن طریقه یا روشی که در بیان و یا ظهور و یا ایجاد آن به کار رفته است، «اثر» اطلاق می‌شود. «شعر و ترانه و سرود و تصنیف که به هر ترتیب و روش نوشته یا ضبط یا نشر شده باش.» جزء آثاری هستند که مورد حمایت این قانون قرار می‌گیرند. بر اساس قانون حمایت، حقوق مؤلفان و مصنفان و هنرمندان از مجموعه قوانین و مقررات وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «هر کس تمام یا قسمتی از اثر دیگری را که مورد حمایت این قانون است به‌نام خود یا به‌نام پدید آورنده بدون اجازه او یا عامداً به شخص دیگری غیر از پدیدآورنده نشر یا پخش یا عرضه کند، به حبس تادیبی از شش‌ماه تا سه سال محکوم خواهد شد.» تا کنون موارد بسیار زیادی دیده شده که صاحب اثر از استفاده اثرش بدون اجازه او شکایت داشته، اما همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، این شکایت‌ها معمولا به اعتراض صاحبان اثر در رسانه‌ها و فضای مجازی منجر می‌شد و برخورد قانونی‌ در این زمینه صورت نمی‌گرفت. در این بین، یا خود صاحبان اثر به‌دنبال راه‌کارهای قانونی نمی‌رفتند، یا نمی‌دانستند با وجود این‌که در ایران «کپی‌رایت» رعایت نمی‌شود، قانون دیگری در این زمینه وجود دارد. با خبری که روز چهارشنبه(۱۹ مهر) مبنی بر شکایت یک ترانه‌سرا از سه خواننده منتشر شد و در آن اعلام شده بود این سه خواننده به‌دلیل سرقت ادبی، به دو سال حبس تعزیری محکوم شدند، می‌توان گفت اقدام به‌نسبت بدیعی(با توجه به شرایط شاکی) در فرهنگ و هنر کشور انجام شده است که انگار پیامی هم با خود دارد. خبری در برخی سایت‌ها منتشر شد مبنی بر این‌که «علی لهراسبی، سینا سرلک و رضا صادقی(خواننده) به اتهام مشارکت در سرقت ادبی از سوی شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کیفری دو مجتمع قضایی کارکنان دولت تهران گناهکار شناخته شدند که رای صادره برای این سه خواننده مطرح و مردمی تحمل دو سال حبس تعزیری است». در ادامه این خبر آمده، «علی لهراسبی و رضا صادقی، ترانه «سوغاتی» از اردلان سرفراز را خوانده و منتشر کرده بودند؛ قطعه «برخیز» با صدای سینا سرلک که به‌عنوان یکی از قطعات سریال پربیننده شهرزاد منتشر شده بود نیز در گذشته با صدای ابراهیم حامدی و با نام محتاج منتشر شده بود که سروده اردلان سرفراز است. اردلان سرفراز با وکالت صالح دادگر پیگیری های لازم را انجام داده است. این پرونده در دادگاه فرهنگ و رسانه بررسی و منجر به صدور کیفرخواست شده. سپس به شعبه ۱۰۶۰ دادگاه کارکنان دولت ارجاع و نهایتا رای صادر شده خبر از محکومیت این سه خواننده داشته است». البته در واکنش هنرمندان یادشده این‌طور مطرح شد که به دلیل‌هایی، اطلاع دقیق از احضار صورت نگرفته و حکم نیز غیابی صادر شده است. در این گزارش، قاعدتا صلاحیت و نیز نیت قضاوت در این زمینه وجود ندارد و سه متشاکی نامبرده نیز از هنرمندان ارزنده‌ی کشور شناخته می‌شوند که بیشتر به‌نظر می‌رسد در یک موقعیت، غافلگیر شده‌اند. با این‌حال، نکته در این است که هنرمندان یادشده، خود از کسانی هستند که طبعا شرایط مشابه را اگر برای آثار خودشان رخ دهد نمی‌پسندند و احتمالا بارها هم با این شرایط مواجه شده، صرفا آزرده شده و چندان امیدی به پیگیری موضوع نداشته‌اند. چند سال پیش در موردی مشابه علیرضا طبایی -شاعر- در سال ۱۳۸۵ نسبت به «استفاده‌ مثله‌شده از شعرش» در موسیقی فیلم «میم مثل مادر» اعتراض کرده و گفته بود: «اعتراض و گله‌ی خود را اعلام می‌دارم و انتظار دارم هر گونه که شایسته است، نسبت به احقاق حقی که تضییع شده است، اقدام شود. این اعتراض را لطفا به گوش کسانی که مسؤول کار هستند، برسانید.» او اظهار کرده بود: «سؤالم از مسؤولان فیلم این است که در روزگاری که باید برای حاصل اندیشه و حس و درک هنری ارزش قایل شویم و حقوق هنرمندان را محترم بدانیم، آیا شایسته است که همین بلا بر سر این فیلم و حاصل دسترنج دوستان بیاید؟» در آن زمان، تهیه‌کننده و دیگر دست‌اندرکاران فیلم یادشده، به این سخنان واکنشی نشان نداده، ترجیح دادند سکوت کنند. در مورد جدید نیز این پرسش مطرح است که اگر خوانندگان فعال در کشور نیز از اثرشان بدون اطلاع و اجازه در جایی استفاده شود، چه حسی خواهند داشت و چه واکنشی نشان خواهند داد؟ به هر حال، در ادامه جریان شکایت سرفراز از این سه خواننده، رضا صادقی در مصاحبه خود با ایسنا اظهار کرد: « تا جایی‌که من پرس و جو و اطلاع پیدا کرده‌ام خود آقای سرفراز در این‌کار زیاد مداخله نداشته‌ است، بلکه برادرش با وکالتی که از او دارد اقدام به شکایت کرده است.» با توجه به این‌که اردلان سرفراز مقیم ایران نیست، در یک نگاه کلی این موضوع نشان داد پیگیری حقوق یک اثر با وجود این‌که توسط صاحب اثر انجام نشد، توانست به نتیجه برسد که در نوع خود اتفاق جدیدی در این زمینه به‌نظر می‌آید. شاید این موضوع بتواند روزنه امیدی را باز کند تا در ایران نیز مانند سایر کشورهایی که دارای «کپی‌رایت» هستند، حقوق صاحب اثر کامل رعایت شود و دیگر کسی معتقد نباشد در ایران این «حق» معنا ندارد. منبع: افکار ]]> فرهنگی Sat, 14 Oct 2017 07:25:28 GMT http://www.khedmat.ir/news/79900/تمام-ماجرای-حکم-حبس-3-خواننده-مشهور