سايت خبری تحليلی خدمت - آخرين عناوين اقتصادی :: نسخه کامل http://www.khedmat.ir/economic Wed, 26 Jun 2019 12:22:10 GMT استوديو خبر (سيستم جامع انتشار خبر و اتوماسيون هيئت تحريريه) نسخه 3.0 /skins/default/fa/normal/ch01_newsfeed_logo.gif سايت خبری تحليلی خدمت http://www.khedmat.ir/ 100 70 fa نقل و نشر مطالب با ذکر نام سايت خبری تحليلی خدمت آزاد است. Wed, 26 Jun 2019 12:22:10 GMT اقتصادی 60 وزیر نیرو: آب و برق به اندازه قیمت یک نان بربری گران شد http://www.khedmat.ir/news/89650/وزیر-نیرو-آب-برق-اندازه-قیمت-یک-نان-بربری-گران به گزارش خدمت؛ رضا اردکانیان در حاشیه سومین جشنواره و نمایشگاه توانمندی‌های بهره‌برداری و نگهداری در صنعت آب و فاضلاب در جمع خبرنگاران اظهار داشت: با مصوبه دولت افزایش 7 درصدی قیمت آب و برق از ابتدای اردیبهشت‌ماه اجرایی شده که این افزایش قیمت در سبد اقتصاد خانوار بسیار ناچیز است. وی افزود:  افزایش 7 درصدی قیمت آب و برق روی قبوض مصرفی مردم برای هر خانواده در هر ماه به اندازه قیمت یک نان بربری است. وزیر نیرو با بیان این‌که ما هیچ‌گاه موافق گران شدن هیچ کالایی در جامعه نیستیم گفت: هر چیزی باید به قیمت خودش عرضه شود و اگر با قیمت پایین‌تر از قیمت تمام شده عرضه شود، مطمئنا آن کالا وابسته به یارانه خواهد بود و امروز ما برای مصرف آب و برق یارانه بسیاری پرداخت می‌کنیم که این منجر به مصرف بی‌رویه شده است و این درست نیست. اردکانیان ادامه داد: این خود مردم هستند که با این روند مصرف بی‌رویه هزینه بیشتری را در مجموع پرداخت خواهند کرد؛ چرا که اختلاف قیمتی که بابت یارانه پنهان مصرف آب و برق از سوی دولت پرداخت می‌شود، از جیب همین مردم است و سرمایه‌هایی است که باید صرف توسعه شود. این عضو کابینه دولت تصریح کرد: اگر قیمت برق را واقعی نکنیم کشور وارد چرخه‌ای می‌شود که در نهایت ممکن است موجب خاموشی شود؛ هزینه‌ای که تک تک مردم برای تحمل خاموشی پرداخت خواهند کرد به مراتب بیشتر از افزایش قیمت است. وزیر نیرو با بیان این‌که برای افزایش ارتباط معنادار مردم و مسئولان تلاش می‌کنیم گفت: افزایش قیمت آب و برق در وهله فعلی که قیمت عرضه آن‌ها با قیمت تمام شده تولید بسیار فاصله دارد به معنای اصلاح قیمت آب و برق است که بیش از هر چیز با هدف اثرگذاری بر اصلاح مصرف صورت می‌گیرد. وی در پاسخ به این‌که آیا خشکسالی‌ها در سال جاری موجب بروز خاموشی خواهد شد گفت: تمام تلاش ما این است که این اتفاق رخ ندهد و واقعیت این است که اصلی‌ترین اتکای ما به خود مردم است. یعنی مردم می‌بایست از همین امروز به خود بگویند که نه می‌خواهیم آب قطع شود و نه می‌خواهیم خاموشی داشته باشیم پس روند مصرف خود را اصلاح می‌کنیم. اردکانیان افزود: تلاش ما این است که آب‌های خاکستری وارد چرخه مصرف شود؛ در حال حاضر 3 میلیارد متر مکعب پساب داریم که تصفیه نمی‌شود بلکه موجب آلوده شدن آب‌های موجود نیز می‌شوند که در تلاشیم با جمع‌آوری و تصفیه آن‌ها و بازچرخش این پساب به بهره‌وری بیشتر در بخش آب اقدام کنیم. وزیر نیرو در پایان خاطر نشان کرد: اگر 10 درصد بهره‌وری آب را ارتقاء دهیم یعنی مردم در مصرف خود 10 درصد اقدام به صرفه‌جویی کنند به اندازه بیش از آنچه نیاز داریم آب خواهیم داشت. البته این به معنی این نیست که تنها به اما و اگرهای صرفه‌جویی بسنده کنیم؛ بلکه به فکر منابع آبی جدید و استفاده از تکنولوژی جدید برای دسترسی به منابع غیر متعارف نیز هستیم؛ اما در کل صرفه‌جویی حرف اول را در مدیریت منابع آبی کشور می‌زند. ]]> اقتصادی Sat, 05 May 2018 09:25:42 GMT http://www.khedmat.ir/news/89650/وزیر-نیرو-آب-برق-اندازه-قیمت-یک-نان-بربری-گران کشتی کریستال مقصر سانحه نفتکش سانچی شناخته شد + جزئیات http://www.khedmat.ir/news/89637/کشتی-کریستال-مقصر-سانحه-نفتکش-سانچی-شناخته-جزئیات به گزارش خدمت؛ نادر پسنده در نشست تشریح رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال با اشاره به این‌که بر اساس فصل 7 آیین‌نامه بین المللی بررسی سوانح دریایی آماده شده است، اظهار کرد: کشورهای ایران،‌ چین،‌ پاناما (صاحب پرچم کشتی سانچی)،‌هنگ کنگ و بنگلادش مجاز به بررسی سانحه بودند. وی با بیان این که اطلاعات جعبه سیاه کشتی،‌تصریح کرد: کشتی فله بر کریستال از بندر کالاما آمریکا به سمت بندر دونگاوان چین حرکت می‌کند و همه بررسی‌های فنی آن بدون نقص اعلام شده است. وی ادامه داد:  کشتی نفتکش سانچی یک روز بعد یعنی 25 آذرماه سال گذشته از بندر عسلویه با 111510 تن میعانات گازی به سمت بندر دایسان کره جنوبی حرکت می‌کند که زمان تقریبی رسیدن به مقصد 18 دیماه است.  وی با بیان این‌که حدود 15 متر (به اندازه یک ساختمان 5 طبقه) از این کشتی زمانیکه بار دارد زیر آب می‌رود،  تصریح کرد: در سانحه سانچی، عرشه کریستال در سینه نفتکش سانچی فرو رفته بود،  رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی با یادآوری این‌که 16 دیکاه ساعت 18 و 45 دقیقه به وقت محلی چین تعویض شیفت نگهبانی روی تانکر سانچی از افسر دوم به افسر سوم آغاز می‌شود، اظهار کرد: با توجه به نزدیک بودن کشتی به مقصد نهایی لذا ساعت محلی در کشتی تانکر سانچی به وقت محلی کره‌جنوبی تنظیم می‌شود. همزمان یکی دیگر از افسر دوم‌های سانچی در اتاق نقشه در حال اصلاحات نقشه‌هاست. پسنده با اشاره به این‌که ساعت 19 و 24 تعدادی کشتی از سمت چپ در مسیر تقاطع با سانچی است،‌گفت: کریستال برای اولین بار با مسیر 214 درجه و سرعت 13.2 گره دریایی در فاصله 9.8 مایلی روی صفحه رادار تانکر سانچی مشاهده می‌شود.  وی با بیان این‌که رادار سانچی روی فاصله 6 مایلی تنطیم شده است، افزود: البته در عین حال برد رادار 10 مایل است، حدود 25 دقیقه ثبل از سانحه کشتی سانچی کستی فله بر کریستال را می‌بیند. وی با اشاهر به این‌که ساعت 19  و 30 دقیقه افسر سوم سانچی در حال بررسی چراغ‌های ناوبری سایر کشتی‌هاست و بر اساس محاسبات وی تمام کشتی‌ها از پاشنه سانچی عبور می‌کند، تصریح کرد: ساعت 19 و 31 دقیقه دیده‌بان کریستال که دوره آموزشی را طی می‌کند اعلام می‌کند کشتی سانچی را در 7 مایلی دیدهام و می‌گوید موقعیت سانچی را بررسی کرده و متوجه شدم که زاویه آن با کشتی ما تغییر نکرده و خطر تصادم وجود ندارد. وی تاکید کرد: افسر سوم سانچی در ساعت 19 و 32 موقعیت کشتی‌های اطراف سانچی را بررسی کرده که زاویه تقاطع تمام کشتی‌ها مورد توجه منفی است یعنی کشتی از پاشنه عبور می‌کند،‌همزمان کشتی کریستال در فاصله 6.8 سانچی قرار دارد. افسر اول کریستال علایم موقعیت خودکار AIS دو کشتی را روی رادار دریافت می‌کند و افسر اول این کشتی تایید می‌کند که سانچی از 9. مایلی (1و5 کیلومتر) سینه کریستال عبور می‌کرده است. پسنده با یادآوری این‌که ساعت 19 و 34 دقیقه (کمتر از 15 دقیقه قبل از سانحه) افسر اول کریستال برای تنظیم مسیر اصلی هدایت کشتی مسیر را از 217 درجه به 225 درجه تغییر می‌دهد،‌گفت: افسر اول کریستال می‌گوید کشتی مقداری به سمت چپ منجرف شده بود لذا تصمیم می‌گیرد با تغییر زاویه حرکت کشتی به مسیر اولیه برگردد. در ساعت 19 و 35 دقیقه ملوان دیده‌بان سانچی می‌گوید چراغ‌های سبز و قرمز یک کستی را در زاویه 13 درجه رویت می‌کند(یعنی سانچی دقیقا روبروی کریستال قرار گرفته است)، در این زمان مسیر حرکت کریستال 218 درجه است. ساعت 19 و 36 دقیقه کشتی ماهیگیری توسط بی سیم تانکر سانچی را صدا می‌زد و با لهجه و زبان بسیار نامفهومی درخواست می‌کند که از سمت چپ همدیگر عبور کنیم. در این لحظه علامت کشتی ماهیگیری و کریستال روی تانکر سانچی قرمز می‌شود. رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی بیان کرد: در ساعت 19 و 39 دقیقه افسر سوم سانچی به دیده‌بان می‌گوید این تماس ها را هیچ وقت پاسخ ندهید چراکه اگر پاسخ ندهید او خودش مجبور خواهد شد اقدام لازم را به عمل آورد لیکن اگر پاسخ دهید او فکر می‌کند برای شکل مانور با شما توافق رسیده استو در حالی که شما به علت نوع زبان متوجه منظورش نشده‌ای که او مطابق با خواسته خود مانور مشترک می‌کند ولی اگر پاسخ ندهید مجبور می‌شود یک مانور مستقل انجام دهد. ساعت 19 و 40 دقیقه افسر سوم سانچی به دبه‌بان دستور می‌دهد با نورافکن به سمت شناور ماهیگیری علامت خطر 5 فلش کوتاه اعلام کند. ساعت 19 و 41 دقیقه علامت نوری داده می‌شود و کشتی ماهیگیری با تغییر مسیر به سمت چپ و از سمت راست سانچی برای عبور از پاشنه کشتی ادامه مسیر می‌دهد. در این زمان کشتی کریستال هنوز با مسیر جدید 225 درجه به سمت سانچی در جرکت است. پسنده با بیان این‌که کشتی کریستال از روی ناآگاهی مسیر خطرناکی را در پیش گرفته است،‌ افزود: ساعت 19 و 42 دقیقه مسیر کشتی کریستال روی 225 درجه ثابت می‌شود و فاصله این کشتی با سانچی 3.1 مایل است. در این زمان افسر اول کریستال می‌گوید بعد از تغییر مسیر کشتی فاصله عبور سانچی 4. مایل شده بود . او می‌گوید من اکو سانچی را روی رادار نمی‌دیدیم ولی اطلاعات موقعیت اتوماتیک آنرا دریافت می‌کردم. وی با تاکید بر این‌که  این حرف‌ها برای هیچ دریانوردی قابل قبول نیست، ادامه داد: دو حالت وجود دارد یا رادار خراب بدوه که این وضعیت نبوده است، یا این‌که رادار به خوبی تنظیم نشده است. در این زمان افسر سوم سانچی می‌گوید اگر من اقدامی انجام دهیم وضعیت بدتر می‌شود آنها کشتی‌های کوچکتری هستند و باید کاری انجام دهند. وی با بیان این‌که کشتی سانچی خطر را درک کرده اما راهی برای گریز آن ندارد چون کشتی ماهیگیری سمت راست آن قرار دارد، اظهار کرد: ساعت 19 و 44 دقیقه از افسر سوم کریستال سئوال می‌شود که بعد از تغییر مسیر کشتی و با مشاهده رادار ایا متوجه خط تصادف با کشتی‌های دیر نشده است که پاسخ می‌دهد اکو رادار را نمی‌دیدم و فقط علایم موقعست کشتی‌های اطراف را دریافت کرده و فکر می‌کردم این علایم مربوط به کشتی‌های کوچک ماهیگیری است. ساعت 19 و 45 دقیقه یعنی 5 دقیقه قبل از سانحه افسر سوم سانچی وضعیت کریستال را بررسی می‌کند و کریستال در فاصله 2 مایلی و زاویه 25 درجه قرار دارد. افسر سوم سانچی به دیده بان دستو می‌دهد با نورافکن علامت نوری 5  فلش کوتاه را به کریستال بدهد . افسر سوم می‌گوید باید کاری بکنیم ولی چه کاری می‌توانیم انجام دهیم سمت راست من اشغال است 5 فلش به سمت او زدید. در این زمان کریستال در مسیر 226 درجه در حرکت است و تعویض شیق افسران کریستال در حال انجام است. وی با اشاره به این‌که در ساعت 19 و 46 دقیقه افسر اول کریستال پل فرماندهی را ترک می‌کند و افسر سوم مسئول ناوبری کشتی می‌شود،، اظهار کرد: افسر اول کریستال به افسر سوم می‌گوید ترافیک زیادی نداریم. تحویل و تحول مسئولیت ناوبری فقط در 2 دقیقه صورت می‌گیرد و افسر اول کریستال  اطلاعات کافی را به افسر سوم نمی‌دهد. وی  با بیان این‌که 4 دقیقه قبل از تصادم ملوان دیده‌بان سانچی خطر تصادم با کریستال را در فاصله 1.6 مایلی تشخیص می‌دهد،‌گفت: کشتی ماهیگیری از پاشنه سانچی عبور کرده و ملون می‌پرسد کشتی C عبور کرد> کمی به راست؟ افسر سوم می‌گوید به سمت راست چرا؟ دیده‌بان می‌گوید فاصله عبور کشتی صفر است. در ساعت 19 و 47 دقیقه افسر سوم سانچی می‌پرسد آن یک کشتی کوچک است درست است؟ ملوان دیه‌بان می‌گوید خیر یک کشتی بزرگ است و افسر سوم می‌گوید پس چرا دارد اینگونه اقدام می‌گوید در این لحظه افسر سوم و دیده‌بان کریستال تازه مسئولیت ناوبری را بر عهده گرفته است هنوز متوجه تصادف با سانچی نشده  است.  وی بیان کرد: ساعت 19 و 48 دقیقه افسر سوم با کاپیتان تماس می‌گیرد و می‌گوید یک کشتی در سمت راست با فاصله عبور صفر. کشتی کریستال هنوز متوجه خطر نیست. افسر سوم سانچی اووه چرا آن کشتی هیچ کاری نمی‌کند اووه. افسر سوم برو به چپ، سکان تمام به چپ. اووه سکان تمام به چپ. ساعت 19 و 50 کاپیتان سانچی می‌گوید داریم برخورد می‌کنیم سکتن تمام به چپ. سکان تمام به چپ. افسر سوم کریستال  می‌گوید سکان تمام به راست. ساعت 19 و 50 دقیقه دو کشتی به هم برخورد می‌کنند کاپیتان سانچی دستور می‌دهد سیستم اعلام اظطرار را فعال کنند. رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی ادامه داد:‌ساعت 19 و 51 دقیقه یعنی یک دقیقه پس از برخورد عرصه سانچی بلافاصله منفجر می‌شود. کاپیتان دستور ی‌دهد پمپ‌های حریق روشن شو و می‌گوید آتی اتش هیچ کاری نمی‌توان کرد. کاپیتان کریستال دستور عقب رفتن را می‌دهد. پسنده ساعت 19 و 52 دقیقه انفجارات پیاپی پل فرماندهی و ساختمان کشتی و حتی دریا در اطراف سانچی در برمی‌گیرد و تخمین زده می‌شود درجه حرارت حدود 700 درجه است،‌ اظهار کرد: ساعت 19 و 53 دقیقه موتور و ژنراتور اصلی سانچی  و سیستم هشدار از کار می‌افتد. ژنراتور اضطراری برای یک دقیقه روشن و پس از آن از کار می‌افتد. وی با اشاره به این‌که کشتی کریستال 15 ساعت پس از سانحه به سمت عقب حرکت می‌کند، افزود: چندین بار شناورهای امدادی به دلیل گازهای سمی مجبور شدند از کشتی سانچی فاصله بگیرند. وی تاکید کرد: هر دو کشتی نتوانسته‌اند مطابق با قانون 5 کنوانسیون جیوگیری از تصادم در دریا با موضوع الزام دیده‌بانی کامل از طریق دیدن و شنیدن و تمامی ابزارهای در اختیار نسبت به خطر تصادف آگاهی لازم را به عمل آورند. هر دو کشتی نتوانستند ارزیابی درستی از تصادم داشته باشند.  وی ادامه داد: بر اساس نظریه سانچی این سانحه در آبهای آزاد در شرایط دید مطلوب حدود 10 مایلی بین تانکر سانچی و کشتی کریستال در حال حرکت رخ داده است.  رئیس هیئت ایرانی بررسی سانحه سانچی با اشاره به علت اصلی سانحه بر اساس نظریه کشورهای ایران، پاناما و بنگلادش گفت: بر اساس این نظریه تغییر مسیر کشتی کریستال به سمت راست که در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود باعث ایجاد موقعیت خطر تصادف شده و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت تصادفی رخ نمی داد. هادی حق‌شناس معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی  نیزاظهار کرد: در کمیته بررسی سوانح در تهران و شانگهای جلساتی برگزار شد و از کارشناسان ایرانی که می توانستند در این زمینه کمک کنند، استفاده کردیم. در مجموع سه همکار سازمان بنادر و دریانوردی در جلسات کمیته مذکور حضور داشتند. وی با بیان این‌که بهترین‌های سازمان بنادر برای این جلسات انتخاب شدند،‌یادآور شد: در  جلسه نخست موافقت نامه بین کشورها تنظیم شد و در جلسات بعدی اطلاعات جعبه سیاه مورد بررسی قرار گرفت که امروز نتایج آن اعلام می‌شود. ]]> اقتصادی Sat, 05 May 2018 07:06:03 GMT http://www.khedmat.ir/news/89637/کشتی-کریستال-مقصر-سانحه-نفتکش-سانچی-شناخته-جزئیات ایرانی‌ها بیش از ۲.۵میلیارد دلار ارز مجازی خریدند http://www.khedmat.ir/news/89630/ایرانی-ها-بیش-۲-۵میلیارد-دلار-ارز-مجازی-خریدند به گزارش خدمت؛ محمدرضا پورابراهیمی درباره ارزهای رمزینه و ایجاد ارز ملی مجازی گفت: یکی از پدیده‌های نوین که در تمامی دنیا مطرح شده به بحث ارزهای مجازی و البته ایجاد ارز ملی مجازی به‌دلیل تسهیل مراودات اقتصادی و دور زدن تحریم‌ها اختصاص دارد. اعتقاد دارم آینده اقتصاد جهان به‌روی ارزهای دیجیتال رقم می‌خورد. لزوم توسعه ارز ملی مجازی به‌منظور گسترش مراودات اقتصادی پورابراهیمی ادامه داد: استفاده از ارزهای دیجیتالی خارجی به‌دلیل عدم شفافیت و نداشتن پشتوانه معتبر می‌تواند برای کشور مخاطراتی جدی در سیستم بانکی ایجاد کند؛ در واقع برای رفع این مشکل باید در مسیر توسعه ارز دیجیتال ملی گام برداشت. نماینده مردم کرمان و راور با اشاره به مزایای ارز ملی مجازی ایران گفت: ارز ملی مجازی توسط کارشناسان کشور ساخته می‌شود و تنظیمات ارز نیز به‌تبع در اختیار رگولاتور است که باعث می‌شود ارز با چارچوب فعالیتی و پشتوانه مشخص در حوزه‌های مقررشده قابل استفاده باشد؛ این در حالی است که ارزهای خارجی از جمله بیت‌کوین صرفاً در داخل کشور معامله می‌شوند اما فعالیت اصلی آن در خارج از کشور است. وی با بیان اینکه ارز دیجیتال ایران می‌تواند مراودات اقتصادی کشور را گسترش دهد گفت: ارز رمزنگاری‌شده ملی می‌تواند یک بستر برای پیمان‌های پولی چندجانبه میان ایران و کشورهایی باشد که علاقه به همکاری اقتصادی با ایران دارند اما به‌سبب تحریم‌ها تا به امروز نمی‌توانستند با ایران مراودات اقتصادی داشته باشند؛ لذا باید ساختار این رمزینه‌پول برای فعالیت اقتصادی مناسب باشد و  و در عین حال به‌صورت بین المللی پذیرش شود. پورابراهیمی در خصوص ضد تحریم بودن ارزهای دیجیتالی خاطرنشان کرد: یکی از مزایای ارز دیجیتال عدم ارتباط با رگولاتور مالی ایالات متحده آمریکا است و همین مسئله باعث شده تا تحریم‌ها دور زده شود. خروج بیش از 2.5میلیارد دلار از کشور به‌منظور خرید ارزهای دیجیتالی رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی تأکید کرد: با توجه به اینکه هیچ‌گونه ارز ملی مجازی فعلاً در کشور طراحی نشده و موجود نیست، بر اساس آمارهای دریافت‌شده با وجود اینکه بخش بسیار محدودی از مردم کشورمان مشتری ارزهای مجازی و این بازار نوین هستند تا به امروز رقمی بیش از 2.5 میلیارد دلار به‌منظور خرید ارز دیجیتالی از کشور خارج شده و بیشتر فعالان حوزه پول دیجیتالی به‌منظور سفته‌بازی و سودهای کلان وارد این عرصه می‌شوند. پورابراهیمی درباره نقش بانک مرکزی اظهار داشت: بانک مرکزی به‌عنوان قانونگذار حوزه ارزی کشور باید نسبت به صدور مجوزهای لازم برای ایجاد ارز دیجیتالی ملی و بهره‌گیری از آن اقدام کند. ]]> اقتصادی Sat, 05 May 2018 05:50:21 GMT http://www.khedmat.ir/news/89630/ایرانی-ها-بیش-۲-۵میلیارد-دلار-ارز-مجازی-خریدند اعلام نتایج رسیدگی به سانحه سانچی http://www.khedmat.ir/news/89605/اعلام-نتایج-رسیدگی-سانحه-سانچی به گزارش خدمت؛ 24 دیماه سال گذشته نفتکش ایرانی سانچی در آبهای دریای شرقی چین و در مسیر حرکت به سمت کره‌جنوبی با کشتی کریستال هنگ‌کنگی برخورد کرد. در این سانحه 32 خدمه ایرانی و خارجی نفتکش سانچی جان خود را از دست دادند. مطابق گزارش حدود سه هفته بعد مرکز پژوهش های مجلس حدود 110 میلیون دلار خسارت بر جای گذاشت. این مرکز با استناد به برخی اطلاعات میدانی اختلال در سیستم ناوبری و راداری دو شناور  یا یکی از شناورها و از کار افتادن سیستم AIS و عدم واکنش درست از طرف دو  یا یکی از شناورها را دو سناریو اصلی سانحه سانچی اعلام کرد. در بخشی از این گزارش آمده است؛ «کشتی سی.اف کریستال با قسمت جلوی خود که مستحکم ترین بخش آن به حساب می آید و دیواره های عمودی که بالاترین مقاومت را در تصادمات دارد، با نفتکش سانچی برخورد کرده است. این وضعیت حکایت از آن دارد که احتمالا تلاش کرده با جلوی کشتی به نفتکش برخورد کند تا میزان آسیب وارده به خود را به حداقل برساند. در صورتیکه اگرهر دو کشتی تلاش می کردند تا با کمترین زاویه به هم برخورد کنند، هرگز این اتفاق رخ نمی داد و نهایتاً دیوارهای دو کشتی فرو می‌رفت.  با توجه به اینکه نفتکش‌ها دو جداره هستند و بعد از دیواره اولیه، لایه‌های محافظتی وجود دارد و بعد از آن محفظه اصلی است؛ در این حادثه، شدت ضربه وارد شده بسیار بالا بوده، تا جاییکه لایه های  محافظتی را از بین برده و به محفظه اصلی بار که حاوی 136 هزار تن میعانات گازی بوده برخورد کرد و گاز قابل اشتعال بلافاصله نشت کرده است. یکی از احتمالاتی که میتواند دلیل عدم واکنش به موقع باشد، دیده نشدن کشتی توسط یکی یا هر دو کشتی باشد. با توجه به اینکه دریای چین شرقی مملو از ترافیک کشتی‌ها بالاخص کشتی‌های ماهیگیری است، دریانوردی در این منطقه مشکل است. حال اینکه کشتی های ماهیگیری برای دیده شدن توسط کشتی‌های بزرگ از چراغ‌های پرنور و بزرگ استفاده کرده و کشتی‌های بزرگ مطابق قانون از چراغ‌های در جلو و پشت و چراغه‌ای سبز و قرمز در دو طرف چپ و راست استفاده می‌کنند که از 3 تا 6 مایلی در صورتیکه وضعیت دید مناسب باشد، قابل رویت است. این احتمال وجود دارد که در حادثه سانچی چراغ‌های کشتی در بین چراغ‌های بزرگ کشتی‌های ماهیگیری توسط یکی یا هر دو کشتی رؤیت نشده و واکنشی به موقعی برای جلوگیری از تصادم انجام نگرفته باشد.» 29 فروردین امسال معاون وزیر راه و شهرسازی درباره ساحه سانچی گفته بود: «اول اردیبهشت امسال کمیته‌ کشورهای ذی‌نفع در شانگهای چین جلسه سوم برگزار می‌کنند و در نهایت تا اواخر اردیبهشت ماه گزارش نهایی علل و عوامل بروز این سانحه اعلام می‌شود.» قرار است تا ساعاتی دیگر مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی حدود 15 روز زودتر نتایج رسیدگی به سانحه نفتکش سانچی و کشتی فله بر کریستال را تشریح کند.  با توجه به گزارش سه ماه پیش مرکز پژوهش‌های مجلس و مد نطر قرار دادن این مسئله که  کشتی ها حدود یک ساعت قبل از برخورد از تصادم مطلع می شوند، احتمالا مقصر بودن دو کشتی در سانحه تصادم مرگبار از سوی محمد راستاد مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی اعلام خواهد شد. ]]> اقتصادی Sat, 05 May 2018 03:19:21 GMT http://www.khedmat.ir/news/89605/اعلام-نتایج-رسیدگی-سانحه-سانچی پایان بررسی سانحه تهران-یاسوج/ هیچ نقص فنی در هواپیمای ATR نیافتیم http://www.khedmat.ir/news/89584/پایان-بررسی-سانحه-تهران-یاسوج-هیچ-نقص-فنی-هواپیمای-atr-نیافتیم به گزارش خدمت؛ حسن رضایی‌فر در گفت‌وگو با فارس با اشاره به پایان یافتن عملیات بررسی عوامل وقوع سانحه هواپیمای ATR مسیر تهران ـ یاسوج مربوط به شرکت هواپیمایی آسمان، اظهار داشت: بازخوانی جعبه‌های سیاه هواپیما در کشور فرانسه به پایان رسید و گروه‌های 11‌گانه تیم بررسی سانحه سازمان هواپیمایی کشوری نیز گزارش نهایی خود را آماده کردند،‌ همه اطلاعات ترکیب ‌و گزارش نهایی آماده شد. * فرانسوی‌ها برای رفع اختلاف بررسی سانحه به ایران آمدند وی ادامه داد: ضرورت داشت که از کشور فرانسه به عنوان کشور سازنده این هواپیما نیز دعوت می‌شد تا در اختلافات کوچکی که در برخی موضوعات بررسی سانحه وجود داشت به اجماع برسیم، فرانسوی‌ها هم تحلیل‌های جداگانه‌ای داشتند بنابراین تیم فرانسوی به ایران آمد و در دو روز کاری جلساتی برگزار شد. مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه همه این جلسات با فرانسوی‌ها‌ با حضور نهادهای نظارتی برگزار شد‌، بیان کرد: توافقاتی با کشور فرانسه انجام شد و گزارش نهایی به سرانجام رسید. * گزارش نهایی سانحه ATR تحویل بازپرس پرونده شد رضایی‌فر اظهار داشت:  گزارش نهایی سانحه ATR تحویل بازپرس پرونده شد زیرا قوه قضائیه تأکید داشت به دلیل لزوم شناسایی مقصران وقوع این سانحه و وجود روند قضایی، گزارش نهایی باید تحویل بازپرس پرونده شود و بنابراین قوه قضائیه موضوع تشخیص مقصران این سانحه را انجام می‌دهد. مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی گفت:‌ سازمان هواپیمایی کشوری وظیفه مشخص کردن مجرمان و مقصران سانحه را بر عهده ندارد بلکه علت وقوع سانحه را برای جلوگیری و پیشگیری از سوانح بعدی بررسی و منتشر می‌کند. رضایی‌فر ادامه داد: این پرونده سانحه، اولین پرونده‌ای است که در کنار پرونده قضایی آن جلو می‌رود؛ به نظر بازپرس پرونده این فرآیند، فرآیندی قضایی است و اگر اطلاعات وقوع سانحه از سوی سازمان هواپیمایی کشوری منتشر شود شاید قوه قضائیه در تعیین مقصر اصلی محدود شود و اگر موضوعی از سوی سازمان هواپیمایی کشوری اعلام شود ممکن است قوه قضائیه در تعیین مقصر با مشکل مواجه شود. * قوه قضائیه مقصران وقوع سانحه ATR را معرفی می‌کند وی اظهار داشت: میزان تقصیر افراد در وقوع یک سانحه بر عهده قوه قضائیه خواهد بود که آنها هم تأکید داشتند فعلاً این گزارش در رسانه‌ها و برای عموم منتشر نشود زیرا پرونده روند قضایی دارد‌ بنابر این قوه قضائیه مقصر یا مقصران این وقوع این سانحه را معرفی می‌کند. * یخ‌زدگی هواپیما هنگام سانحه رد شد مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی درباره گزارشی که پیش از این در مورد یخ‌زدگی هواپیما از سوی برخی نهادها غیر از سازمان هواپیمایی منتشر شده بود، توضیح داد: یکی از مسائلی که با کشور فرانسه در این سانحه اختلاف داشتیم موضوع یخ‌زدگی بود، ماهواره‌های هواشناسی کشور فرانسه بحث یخ‌زدگی شدید را در آن شرایط هوایی وقوع سانحه مطرح کرده بودند در حالی که هواشناسی ایران شرایط یخ‌زدگی متوسط را اعلام کرده بود؛ بنابر این تحلیل‌های کارشناسی انجام شد تا این اختلاف بین ما و فرانسوی‌ها در این حوزه رفع شود البته این اختلاف به طور کامل رفع نشد و فرانسوی‌ها فرصت بیشتری از ما خواستند زیرا آنها اطلاعات طراحی هواپیما را دارند و اعلام کردند که ما راندمان سطوح پروازی هواپیما را بررسی می‌کنیم و نتیجه قطعی را اعلام خواهیم کرد اما به نظر می‌رسد که یخ‌زدگی علت وقوع این سانحه نبوده است. * تصمیم‌گیری درباره نحوه اطلاع‌رسانی گزارش سانحه در جلسه ۱۶ اردیبهشت رضایی‌فر ادامه داد:‌ روز یکشنبه 16 اردیبهشت جلسه‌ای با دادستان کل کشور درباره این گزارش نهایی خواهیم داشت و آنجا تصمیم‌گیری می‌شود که لحظه گزارش و خبررسانی به مردم درباره علت وقوع این سانحه چگونه باشد؛ تصمیم‌گیری در این حوزه با قوه قضائیه است و در حیطه اختیارات سازمان هواپیمایی کشوری نیست. * هواپیمای سانحه دیده نقص فنی نداشت مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی با تأکید بر اینکه ما هیچ مشکل فنی در این هواپیمای سانحه دیده پیدا نکردیم، ادامه داد: علل وقوع هر سانحه‌ای می‌تواند خطای خلبان، شرایط آب و هوایی، نقص فنی یا سایر عوامل باشد، اما ما هیچ نقص فنی در هواپیما پیدا نکردیم. وی ادامه داد: ما در گزارش خود، علت اصلی وقوع سانحه و عوامل کمکی برای وقوع سانحه را اعلام کرده‌ایم؛ 6 عامل کمکی برای وقوع عامل اصلی بروز سانحه از زوایای مختلف بررسی و معرفی شد‌ و اطلاعات تخصصی به قاضی پرونده داده شده است. * اعلام رسمی گزارش سانحه به مردم تا دو هفته آینده مدیرکل بررسی سوانح و حوادث سازمان هواپیمایی ادامه داد:‌ پس از صدور مجوز از سوی قوه قضائیه پیش‌بینی می‌شود حداکثر تا دو هفته آینده گزارش نهایی وقوع سانحه برای مردم نیز منتشر شود. هواپیمای ATR72 شرکت هواپیمایی آسمان به شماره پرواز 3704 ‌صبح روز 29 بهمن‌ماه 96 از فرودگاه مهرآباد به مقصد یاسوج پرواز کرد؛ این هواپیما در در 14 مایلی فرودگاه یاسوج و ‌روی ارتفاعات دنا‌ از رادار حذف و مکالمات خلبان و برج قطع شد؛ پس از آن بود که اعلام شد این هواپیما با کوه دنا برخورد کرده‌ است؛ این هواپیما حامل 60 مسافر و 6 خدمه و امنیت پرواز بود که همه در این سانحه جان باختند. ]]> اقتصادی Fri, 04 May 2018 07:56:10 GMT http://www.khedmat.ir/news/89584/پایان-بررسی-سانحه-تهران-یاسوج-هیچ-نقص-فنی-هواپیمای-atr-نیافتیم رشد ۱ تا ۴ میلیون تومانی قیمت هر مترمربع مسکن در تهران http://www.khedmat.ir/news/89596/رشد-۱-۴-میلیون-تومانی-قیمت-مترمربع-مسکن-تهران به گزارش خدمت؛ گزارش تحولات بازار مسکن منتشرشده از سوی بانک مرکزی در بازه زمانی فروردین 96 تا 97 حکایت از اتفاقات بزرگ قیمتی در مناطق 22گانه تهران دارد، گرچه تعداد معاملات انجام‌شده روند کاهشی داشته است. بر این اساس طی 31 روز فروردین ماه سال گذشته 5384 فقره معامله آپارتمان مسکونی در شهر تهران انجام شد که این معاملات در فروردین امسال با کاهش 8.5درصدی به 5046 فقره رسیده است. در اسفند ماه سال 96 بالغ بر 12307 معامله مسکن انجام شده بود که حدود 59 درصد بیشتر از معاملات فروردین امسال بوده است. در حوزه تحولات قیمتی، مطابق گزارش بانک مرکزی متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در فروردین امسال نسبت به فروردین سال گذشته 29.5 درصد افزایش یافته است. بررسی جزئیات این بخش حاکی از آن است که در منطقه یک تهران متوسط قیمت مسکن در فروردین سال گذشته حدود 8 میلیون تومان برای هر مترمربع بوده که این نرخ با رشد حدود 4 میلیون تومان در فروردین امسال به حدود 12 میلیون تومان افزایش یافته است. در منطقه 2 قیمت هرمترمربع طی فروردین 96 کمی بیش از 6 میلیون تومان برای هر مترمربع بوده که در فروردین امسال از 8 میلیون تومان عبور کرده است. همین وضعیت برای واحدهای مسکونی معامله‌شده منطقه 3 برقرار بوده است؛ در این منطقه متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده 8 میلیون تومان بوده که با افزایش بیش از 2 میلیون تومانی از مرز 10 میلیون تومان عبور کرده است. متوسط قیمت مسکن در منطقه 6 حدود 6 میلیون تومان در فروردین 96  بوده که با رشد حدود 2 میلیون تومانی به مرز 8 میلیون تومان (7.8 میلیون تومان) رسیده است. در منطقه 4 و 5 در حالی فروردین سال گذشته متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی حدود 4 میلیون تومان بوده که یک سال بعد یعنی در ماهی که گذشته قیمت‌ها در منطقه 4 به حدود 6 میلیون و در منطقه 5 به حدود 7.1 میلیون تومان افزایش یافته است. در مناطق 7، ‌8 و 13 متوسط قیمت در مرز 4 میلیون تومان بوده که به حدود 5 میلیون تومان (در فروردین امسال) افزایش یافته است. در منطقه 18 متوسط قیمت هر مترمربع واحد مسکونی معامله‌شده در سامانه کد رهگیری دو میلیون تومان بوده که در فروردین ماه امسال به حدود 3 میلیون تومان رسیده است. قیمت متوسط مسکن در مناطق 15، 16، 17، 19 و 20 نیز تقریباً شبیه منطقه 18 بوده است. در منطقه 14 متوسط قیمت هر مترمربع در اولین ماه سال گذشته کمی بیش از 3 میلیون تومان بوده که در فروردین امسال به 4 میلیون تومان تنه زده است. منبع: تسنیم ]]> اقتصادی Fri, 04 May 2018 04:56:07 GMT http://www.khedmat.ir/news/89596/رشد-۱-۴-میلیون-تومانی-قیمت-مترمربع-مسکن-تهران کسری بودجه 52 میلیارد دلاری عربستان در سال 2018/ جبران کسر بودجه سعودی‌ نیازمند نفت 87 دلاری http://www.khedmat.ir/news/89564/کسری-بودجه-52-میلیارد-دلاری-عربستان-سال-2018-جبران-کسر-سعودی-نیازمند-نفت-87 به گزارش خدمت؛ صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: عربستان سعودی نیاز به صادرات نفت 85 تا 87 دلار در هر بشکه دارد تا بودجه‌اش متوازن شود.  بر اساس این گزارش، تولید ناخالص داخلی عربستان سال گذشته کاهش یافت، اما صندوق بین‌المللی پول رشد 1.8 درصدی را به لطف افزایش قیمت نفت پیش‌بینی کرده است. در حال حاضر قیمت نفت برنت تا 74 دلار در هر بشکه بالا رفته و به نظر می‌آید که این قیمت به رشد اقتصادی عربستان کمک کند. جیهاد آزور مدیر آسیای مرکزی و شرقی صندوق بین‌المللی پول اعلام کرد: بهبود وضعیت اقتصادی با رشد 1.8 درصدی به لطف دلارهای نفتی برای عربستان در سال جاری رقم می‌خورد. همچنین پیش‌بینی می‌شود که عربستان سعودی در سال جاری کسری بودجه 52 میلیارد دلاری داشته باشد، این در حالی است که 7.3 درصد تولید ناخالص داخلی این کشور است. این در حالی است که عربستان در یک برنامه میان مدت قصد دارد کسری بودجه خود را تا سال 2023 متعادل کند.  مدیر صندوق بین‌المللی پول همچنین اعلام کرد: در حالی که سال گذشته نیاز به نفت 83 دلاری بود تا بودجه عربستان با کسری مواجه نشود، اما امسال این رقم به 85 تا 87 دلار در هر بشکه افزایش یافته است. برخی تحلیل‌گران بیم آن دارند که بهبود در قیمت نفت باعث شود تا ریاض از اصلاحات اقتصادی و مالی غافل بماند. آزور یک مدیر صندوق بین‌المللی پول، گفت: «من فکر می‌کنم ما در حال حاضر شاهد بهبود اقتصاد در جهان و در منطقه هستیم و این بیشتر به لطف افزایش قیمت نفت است، اما نباید این نکته را فراموش کرد که این رشد ما را نباید از اصلاحات اقتصادی غافل کند.» ]]> اقتصادی Wed, 02 May 2018 16:24:02 GMT http://www.khedmat.ir/news/89564/کسری-بودجه-52-میلیارد-دلاری-عربستان-سال-2018-جبران-کسر-سعودی-نیازمند-نفت-87 افزایش ۷درصدی قیمت آب و برق از اول اردیبهشت http://www.khedmat.ir/news/89508/افزایش-۷درصدی-قیمت-آب-برق-اول-اردیبهشت به گزارش خدمت؛ هیئت وزیران در جلسه پنجم اردیبهشت ماه امسال به‌پیشنهاد وزارت نیرو و به‌استناد مواد (1) و (3) قانون هدفمند کردن یارانه‌ها ــ مصوب 1388 ــ به وزارت نیرو اجازه داد تا متوسط تعرفه‌های برق را از ابتدای اردیبهشت 1397 بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها به‌میزان هفت درصد افزایش دهد. بر اساس این مصوبه، مبلغ ثابت ماهانه یا آبونمان برق که برای جبران بخشی از هزینه‌های توزیع برق اخذ می‌شود، برای همه مشترکان با قدرت 30 کیلووات و بیشتر 99 هزار ریال در ماه و تمامی مشترکان با قدرت کمتر از 30 کیلووات 11 هزار ریال در ماه است. هیئت وزیران همچنین تصویب کرد که نرخ تعرفه آب از ابتدای اردیبهشت 1397 بدون تغییر ساختار تعرفه‌ها به‌میزان هفت درصد افزایش یابد. همچنین به‌منظور جبران بخشی از هزینه‌های تأمین و توزیع آب و جمع‌آوری و دفع فاضلاب، مبلغ ثابت ماهانه یا آبونمان آب و فاضلاب برای کاربری‌های مختلف، 10 هزار ریال در ماه به‌ازای هر واحد تعیین شد. بر اساس این مصوبه، تعرفه «آب آزاد و بنایی» شهری و روستایی، معادل نرخ بالاترین طبقه مصرف مصوب در بخش خانگی تعیین می‌شود. ]]> اقتصادی Mon, 30 Apr 2018 10:56:36 GMT http://www.khedmat.ir/news/89508/افزایش-۷درصدی-قیمت-آب-برق-اول-اردیبهشت همکاری با ۲۵۰ بانک اروپایی و جابه‌جایی دلار با گونی؟! http://www.khedmat.ir/news/89483/همکاری-۲۵۰-بانک-اروپایی-جابه-جایی-دلار-گونی به گزارش خدمت؛ روز شنبه، همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا آغاز شد تا باز هم موضوع برجام و روابط بانکی بانک‌های خارجی با همکاران ایرانی خود داغ شود. طبق معمول، جریان‌های مختلف تلاش کردند از زاویه مورد نظر خود به این موضوع نگاه کرده و نظرات خود را به عنوان تحلیل، به جامعه القا کنند. روزنامه ایران، به‌عنوان پایگاه رسانه‌ای دولت روحانی، با تیتر «همکاری ۲۵۰ بانک اروپایی با ایران»، به استقبال این همایش رفت تا به این ترتیب، عملکرد ۲۷ ماهه برجام را موفقیت‌آمیز جلوه دهد. روزنامه دولت با شعف از دوران پسابرجام با عنوان «دوره تاریخی»(!) یاد کرده و نوشته است: «دراین دوره تاریخی، حدود ۸۳۵ رابطه کارگزاری با ۲۷۸ بانک خارجی برقرار شده، در حالی‌که قبل از برجام، تعداد روابط کارگزاری بسیار محدود بود و تنها ۵ تا ۶ بانک حاضر به همکاری با ایران بودند. طی دو و نیم سال گذشته، ۳۸ هزار و ۴۰۹ ال‌سی توسط نظام بانکی ایران باز شده و بیش از ۱۵۰ هزار تراکنش بانکی با ارقام قابل توجه انجام شده است.» «اتصال» به سوئیفت ماجرای خوشحالی روزنامه دولت به اظهارات «آنه‌ماری فندرهیدن» مسئول بخش ایران در پروژه چشم‌انداز ایران در اتحادیه اروپا بازمی‌گردد که در همایش مذکور گفته است، «در حال حاضر ۲۵۰ بانک اروپایی با ایران در تماس هستند و تعداد بیشتری از بانک‌های ایرانی نیز توانسته‌اند به سوئیفت وصل شوند.» همانطور که صراحتا در جملات این عضو کارگروه ایران در سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا آمده است، این بانک‌ها که اندازه و نام و نشان آن‌ها ذکر نشده(!) به سوئیفت «وصل» شده‌اند و همان‌طور که بار‌ها کارشناسان مالی به ادعا‌های دولت درباره رفع تحریم‌های مالی پاسخ داده‌اند، بین اتصال به سوئیفت تا برقراری نقل و انتقالات مالی قابل توجه، فاصله از زمین تا آسمان است؛ یعنی ممکن است هزاران خط ارتباطی برقرار شود، اما در مجموع تبادل چشمگیری رخ ندهد. البته این ادعا‌ها جدید نیست؛ به‌طوری که خود روحانی هم در روز اجرای برجام در دی‌ماه سال ۹۴، در کمال شعف برای ذکر مثالی از آثار خلق‌الساعه برجام، اعلام کرد که در همان روز اجرای برجام، هزار ال‌سی گشوده شده است؛ اما به‌سرعت کاشف به‌عمل آمد که روز مورد نظر رئیس جمهور، در کشور‌های غربی تعطیل رسمی بوده است! فتح‌الفتوح برجام و توزیع دلار با گونی! برای راستی‌آزمایی قرائت روزنامه دولت از همایش بانکی فوق، نیازی نیست راه دوری بروید. اظهارات دو هفته پیش رئیس‌جمهور که نکات تازه‌ای درباره نحوه نقل و انتقال ارز به کشور بیان کرد، به‌خوبی از موفقیت‌های برجام در برقراری روابط بانکی پرده برمی‌دارد. روحانی در همایش مدیران دولت اعلام کرد: «نمی‌خواهم به صراحت نکاتی را بگویم؛ ممکن است برای بعضی‌ها خوشایند نباشد. من از سیستم ارز در چهار سال گذشته ناراضی بودم؛ از سیستم فعلی هم خیلی خشنود نیستم. ما باید به سیستم سوم برسیم. چهار سال گذشته می‌رفتیم با گرفتاری فراوان اسکناس تهیه می‌کردیم در هواپیما می‌گذاشتیم، بیمه می‌کردیم در فرودگاه با ماشین مسلح ارز را در بانک مرکزی می‌آوردیم.» وی در ادامه درباره فتح الفتوح برجام در توزیع دلار با گونی، ادامه داد: «صبح چندگونی دلار را به صرافی‌ها می‌دادیم؛ صرافی‌ها هم خداوند عاقبت همه ما را به خیر کند. چطور تقسیم می‌کردند و به کی می‌دادند جنس‌هایی هست در میوه فروشی وقتی پرتقال می‌آید میوه‌های خوب را زیر می‌گذارد و می‌گوید قبلا فروختم؛ پرتقال خوب زیر می‌ماند برای از ما بهتران». «جدل» بانکی جدای از صحبت‌های رئیس‌جمهور، تیتر یک روزنامه حامی دولت دیگر از همایش بانکی ایران و اروپا، واقعیت را بهتر نشان می‌دهد. «دنیای اقتصاد» با انتخاب تیتر «جدل بانکی ایران و اروپا»، از محتوای این همایش گزارش داده است: «ششمین همایش تجاری و بانکی ایران و اروپا، محلی برای ایراد دو نظر مختلف برای یک موضوع مشترک بود. موضوع مشترک این بود که سطح روابط بانکی ایران و اروپا، از نقطه مطلوب فاصله دارد و نسبت به حجم تجاری دو طرف، تناسب لازم را ندارد.» البته اذعان به کم اثر بودن روابط بانکی ایران و اروپا -به‌عنوان دستاورد چشمگیر برجام- منحصر به گزارش یکی دو روزنامه نیست و حتی در همین همایش به دفعات در اظهارات مسئولان دولتی و اروپایی تکرار شده است. کدام رابطه بانکی؟ راه دیگری که برای بررسی میزان موفقیت برجام در رفع تحریم‌های مالی و برقراری روابط بانکی موثر در دسترس می‌باشد، مراجعه به اظهارات مسئولان دولتی و فعالان اقتصادی است. مجید رضــا حریرى -عضو اتــاق بازرگانى تهــران- بــا تأکیــد بر این‌که از فهرســت صد بانــک برتر دنیا، هیچ کدامشان با ما کار نمى‌کنند، به روزنامه قدس مى‌گویــد: سؤال این است کــه بانک‌هایى که کار مى‌کنند، در چه میزان و ســطحى با ما ارتباط دارند. یک صندوق اعتبارى در یک گوشه و یک بانک خصوصى در یک گوشــه دیگر و چند بانک اروپایى با سرمایه بسیار اندک با ما کار مى‌کنند. آیا از ما «ال‌ســى» مى پذیرند؟ آیــا فاینانس به ما مى‌دهند؟ چون بخش عمده‌اى از این تعداد بانک‌ها قرار شده به‌صورت فاینانس در پروژه‌هایى که تعریف مى‌کنند، بیایند، در صورتى کــه ما احتیاج به مبــادلات بانکى در حوزه تجارت فرامرزى داریم که در این مهم بسیار بسیار محدود هستیم. چند ماه قبل از این اظهارات هم نشریه «نیویورکر» در گزارشی از نشست وزیران خارجه گروه ۱+۵ و ایران در مهرماه ۹۶ خبر داد که ظریف، وزیر امور خارجه ایران، در نشست فوق گفته است که «ما هنوز نمی‌توانیم در انگلستان یک حساب بانکی باز کنیم.» ظریف چند ماه بعد، اثرات برجام را در سفر خود به اروپا در اسفندماه سال قبل از نزدیک مشاهده کرد. در حالی‌که وزیر خارجه برای شرکت در کنفرانس امنیتی مونیخ راهی آلمان شده بود، شرکت‌های سوخت‌رسانی هواپیما در فرودگاه مونیخ، به بهانه رعایت تحریم‌های آمریکا، از تأمین سوخت برای هواپیمای حامل وزیر خارجه ایران خودداری کردند. علاوه بر این، همان روز‌های سرد اسفند، عراقچی، معاون وزیر خارجه و رئیس‌ستاد پیگیری اجرای برجام در اندیشکده سلطنتی چتم هاوس در انگلیس اعلام کرد که «ایران برجام را داستانی موفق نمی‌داند؛ چرا که از آن بهره‌مند نشده و تحریم‌ها برداشته نشده است.» برجام هم پرید؟ حال در این وضعیت، روزنامه دولت با افتخار از «اتصال» روابط بانک‌های ایرانی و اروپایی سخن می‌گوید و بر این نکته تأکید نمی‌شود که اجرایی شدن قرارداد‌ها و انجام تراکنش‌های مالی بزرگ انجام می‌شود یا خیر. برجام عملا شکست خورده است و هزینه ادامه یافتن آن هر روز بیشتر از روز قبل است. نه‌تنها آثار آفتاب تابان برجام دیده نمی‌شود، بلکه ناز کردن‌های هر روزه ترامپ در ماندن یا رفتن از برجام، بازار‌های ارز و طلا و سهام کشور را در بی‌تدبیری دولتمردان به‌هم می‌ریزد. شرکت‌های اروپایی دارند برای کار کردن با ایران از آمریکا اجازه می‌گیرند. همین چند روز قبل، بوئینگ آمریکا هم از تحویل هواپیما به ایران دبه کرد و خبر آن را روزنامه حامی دولت و اصلاح‌طلب دولت با تیتر «بوئینگ هم پرید؟» منعکس کرد؛ روزنامه‌ای که اذعان کرده روزگاری برجام را بزک می‌کردند تا هر طور شده به نتیجه برسد. حقیقت برجام و عاقبت آن را هم مسئولان دولت و هم رسانه‌های حامی آن‌ها احتمالا به‌خوبی می‌دانند. آن‌ها سه-چهار سال قبل، طی یک دوره تبلیغات و موج‌سواری روی دست‌آورد‌های احتمالی برجام، رای مردم را تغییر دادند و امروز هم مردم را در بی‌خبری نگه می‌دارند. رسانه‌های حامی دولت، با این کار‌ها زمان می‌خرند تا مردم را در بی‌خبری از حقیقت نگه دارند؛ در حالی‌که این رویه تخدیر افکار عمومی، آسیب زیادی خواهد داشت و باعث می‌شود افکار عمومی دیر با واقعیت مواجه شوند. منبع: دانشجو ]]> اقتصادی Mon, 30 Apr 2018 04:55:33 GMT http://www.khedmat.ir/news/89483/همکاری-۲۵۰-بانک-اروپایی-جابه-جایی-دلار-گونی ۲۰۰ ساعت بحرانی در پیش است http://www.khedmat.ir/news/89482/۲۰۰-ساعت-بحرانی-پیش به گزارش خدمت؛ "برای جبران 200 ساعت پیک تابستان، سالانه هزار میلیارد تومان هزینه می‌کنیم که امیدواریم بتوانیم با کمک مردم از میزان مصرف برق در تابستان کاسته شود." این جمله ای است که رضا اردکانیان وزیر نیروی ایران در میانه بهمن ماه سال گذشته بر زبان آورده؛ اما این 200 ساعت مورد اشاره وزیر کدام ساعت هاست؟ شکل زیر منحنی 3 بعدی مصرف انرژی الکتریکی در طول سال 1395 را نشان می‌دهد که در طول سال 96 با رشدی 6 تا 8 درصدی مواجه شده؛ اما روند کلی مصرف، به همین منوال است. همانگونه که در نمودار بالا مشخص است، حداکثر بار مصرفی شبکه سراسری برق در بازه تیر و مرداد ماه سال حادث می‌شود و نقاط بحرانی مصرف با رنگ قرمز مشخص شده است. شبکه سراسری برق کشور در سال گذشته (سال 96) در ماه های تیر و مرداد پرفشارترین شرایط دوران تاریخ خود را سپری کرد. بر اساس گزارش‌های مرکز کنترل برق کشور (دیسپاچینگ ملی) روز یکشنبه 8 مرداد ماه در ساعت 14 و 45 دقیقه نیاز مصرفی معادل 55 هزار و 443 مگاوات ثبت شد. بررسی پیک سالانه مصرف برق در طی یک دهه اخیر نشان می دهد همواره پیک مصرف برق در دو ماهه تیر و مرداد رقم می خورد که بیشتر ناشی از مصرف برق در وسایل سرمایشی است. طبق مطالعات صورت گرفته در خصوص منحنی تداوم بار سالیانه (Load Duration Curve) که مکمل منحنی بالا است، مجموع نقاط بحرانی در طول سال بالغ بر 200 ساعت است. یعنی در مجموعِ 1488 ساعتِ دوماهه تیر و مرداد، در حدود 200 ساعت مصرف برق بالاتر از بقیه ساعتهای این ماه است. مصرف برق در این 200 ساعت در چند سال اخیر به بالای 50 هزار مگاوات رسیده و به این 200 ساعت، به اصلاح 200 ساعت بحرانی می گویند. در طی سالهای 95 و 96، در این 200 ساعتِ بحرانی، میزان تقاضای مصرف برق بیش از توان عملی تولید بوده که با سیاست ها و برنامه های پیک سایی و مدیریت بخش تقاضا، این میزان مصرف به مقدار سر به سر با تولید و یا کمتر از ظرفیت عملی تولید رسیده و کشور از بروز خاموشی، ایمن نگه داشته شده است. علیرضا احمدی یزدی معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر در این خصوص گفت: در تمام دنیا علی‌الخصوص در کشورهای پیشرفته با استفاده از برنامه‌های پاسخگویی بار (Demand Response Programs) نسبت به کنترل بار در ساعات بحرانی اقدام می‌کنند. وی افزود: برنامه‌های پاسخگویی بار در 2 محورِ برنامه‌های تشویق محور و برنامه‌های تعرفه محور وجود دارد که در برنامه‌های تشویق محور همانگونه که در ایران از 10 سال گذشته در حال اجرا است، با ابزارهای تشویقی و ایجاد انگیزه‌های اقتصادی برای مشترکین دیماندی از پتانسیل این مشترکین برای کنترل بار در 200 ساعت بحرانی استفاده شده است، مشابه این برنامه‌ها در اکثر کشورهای پیشرفته مورد استفاده است. احمدی یزدی تصریح کرد: در خصوص برنامه‌های تعرفه محور، این برنامه‌ها براساس تغییر تعرفه و در نظر گرفتن جرائمی برای مصرف در ساعات بحرانی شبکه، نسبت به کنترل بار شبکه اقدام می‌شود، نکته قابل توجه در اجرای این برنامه‌ها داشتن تعرفه با قیمت تمام شده است و نرخ تعرفه براساس نرخ‌های بورس انرژی که براساس عرضه و تقاضا کشف می‌شود، تعیین می‌گردد؛ لذا اجرای این برنامه‌ها با توجه به ساختار کنونی تعرفه‌ها که بر مبنای تخصیص یارانه بوده در حال حاضر امکان‌پذیر نیست. وی ادامه داد: شرکت توانیر با وضع مشوق‌های مالی برای مشترکینی که پتانسیل همکاری در برنامه‌های کنترل و کاهش بار پیک شبکه سراسری را دارند، اقدام به مدیریت بار پیک می‌کند. معاون دفتر مدیریت مصرف شرکت توانیر خاطرنشان کرد: برنامه‌های پاسخگویی بار تشویق محور در حال اجرا در ایران کاملاً منطبق با برنامه‌های در حال اجرا در کشورهای پیشرفته دنیا بوده که با ایجاد مشوق‌های مالی باعث همکاری مشترکین می‌شود، به طوری که در طی چندین سال اجرای این برنامه‌ها به راحتی بدون انجام هزینه‌های اضافه و گزاف توانسته‌ایم به خوبی مصرف برق را کنترل کنیم. 200 ساعت بحرانی مصرف برق کشور به نسبت 8760 ساعت طول سال مقدار بسیار کمی از نظر زمانی است. در این 200 ساعت حداقل مقدار 4800 مگاوات اختلاف بار با دیگر ساعات وجود دارد که قطعاً با توجه به کمبود سرمایه موجود در ایران، احداث این مقدار تاسیسات برای استفاده فقط 200 ساعت در سال دارای توجیه فنی و اقتصادی ندارد. این هزینه همان هزار میلیارد تومانی است که وزیر نیرو از هزینه کردن آن برای گذر از 200 ساعت بحرانی مصرف برق یاد کرده است. ]]> اقتصادی Mon, 30 Apr 2018 04:21:52 GMT http://www.khedmat.ir/news/89482/۲۰۰-ساعت-بحرانی-پیش