دوشنبه ۷ اسفند ۱۳۹۶ - 26 Feb 2018
۰
کاپیتان ربیعی:

ترجیح چینی‌ها، سوختن نفتکش بود، نه اطفاء حریق!

دوشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۶ ساعت ۱۲:۰۸
یک کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی گفت: باید مشخص شود چرا چینی ها در شب، عملیات اطفای حریق را متوقف کرده و از روش های هوایی برای اطفای حریق استفاده نکرده اند.
ترجیح چینی‌ها، سوختن نفتکش بود، نه اطفاء حریق!
به گزارش خدمت؛ کاپیتان فضل الله ربیعی، کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی، در گفتگو با مهر، با بیان این‌که محل تصادم کشتی فله بر چینی با نفتکش سانچی بسیار پر تردد است، گفت: در این منطقه کشتی‌های ماهیگیری و تجاری متعددی وجود داشته و رفت و آمد می‌کنند، به این ترتیب احتمال تصادم در این منطقه بسیار زیاد است.
 
وی با اشاره به این‌که در حال حاضر اطلاعات دقیقی در ارتباط با این رخداد در دسترس نیست و تا به‌دست آمدن اطلاعات جعبه سیاه کشتی نمی‌توان با قطعیت درباره این حادثه اظهار نظر کرد، ادامه داد: سرعت حرکت کشتی‌ها باتوجه به اندازه بزرگشان زیاد نیست و حتی اگر هر دو کشتی متوجه خطر برخورد شده و قصد تغییر مسیر به منظور گریز از خطر را داشته‌ باشند، لزوما به این معنی نیست که آن‌ها قطعا با یکدیگر برخورد نمی‌کنند. 

کاپیتان ربیعی، با تاکید بر این‌که در این میان نباید سهم خطای انسانی را دست‌کم بگیریم، تصریح کرد: به‌دلیل تردد بالا و حضور قایق‌ها و شناورهای ماهیگیری، نور زیادی در شب در این منطقه وجود دارد که میزان دید را کاهش می‌دهد و این عوامل هر چند کم، اما در وقوع تصادم بی‌تاثیر نیست.

وی همچنین گفت: امروزه کشتی‌ها اگر چه به دستگاه‌های ناوبری پیشرفته‌ای مجهز هستند؛ ولی همچنان تحت نظر هوش انسانی کنترل و مراقبت می‌شوند.

طبق گفته این کارشناس ارشد امور بیمه و خسارات صنعت کشتیرانی، با توجه به این‌که گزارش‌های مربوط به استفاده از کف در اطفای حریق نفتکش سانچی به چشم نمی‌خورد، به‌نظر می‌رسد چینی‌ها، با اطمینان از کشته شدن دریانوردان ایرانی در ساعات أولیه حادثه و آتش‌سوزی، ترجیح داده‌اند میعانات گازی موجود در نفتکش بسوزد تا داخل آب جاری نشود. 

وی از هر نفتکش در حال سوختن، به‌عنوان بمبی ساعتی یاد کرد و افزود: یکی از احتمالاتی که درباره نفتکش سانچی مطرح است، این است که پرسنل نفتکش قصد اطفای حریق داشته‌اند. از سویی دیگر، به‌نظر می‌رسد پرسنل نفتکش فرصتی برای خروج از نفتکش نداشته‌اند؛ چرا که حتی در صورت فرار نیز امکان داشت در حلقه حریق ایجاد شده روی آب، محصور شوند. 

کاپیتان ربیعی، اکسیژن کم در محدوده موتورخانه را یکی از محدودیت‌های حیاتی خدمه سانچی عنوان کرد و ادامه داد: اگر در روز نخست حادثه، تیم امداد و نجات موفق به ورود به  نفتکش شده بودند، شاید می‌توانستند پرسنل زنده احتمالی را نجات دهند؛ اما گویا شرایط موجود این اجازه را به تیم چینی نداده است.

این کارشناس ارشد امور بیمه و خسارت صنعت کشتیرانی، در پاسخ به پرسشی مبنی بر این‌که آیا از سوی تیم امداد و نجات چین کم‌کاری صورت گرفته است، اظهار داشت: درهر حال آن‌ها از ملیت دیگری هستند و البته همانند ایرانی‌ها احساساتی نیستند و بر اساس ارزیابی و ریسک عملیات، اقدام کرده‌اند. اما این‌که چرا در شب عملیات اطفای حریق را متوقف کرده و از روش‌های هوایی برای اطفای حریق استفاده نکرده‌اند، جای سوال دارد که بی‌شک مقامات چینی باید پاسخگوی آن باشند.

بر اساس نظر این کارشناس صنعت کشتیرانی، در صورتی که عمق آب در محل غرق شدن نفتکش کم باشد، امکان غواصی و یافتن اجساد وجود دارد در غیر این صورت غواصی به‌منظور جستجوی اجساد، امری دشوار به‌نظر می‌رسد.
کد مطلب: 84921
نام شما

آدرس ايميل شما

حداکثر چقدر باید بخوابیم؟ + اینفوگرافیک
ترکیب زردچوبه با این مواد غذایی، خاصیت آن را ده برابر بیشتر می‌کند
نوشیدنی‌ای که ریسک ابتلا به سرطان مری را چند برابر می‌کند