چهارشنبه ۲۲ آذر ۱۳۹۶ - 13 Dec 2017
۰

عبور از انسانیت

کمیل درویشی
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۹۴ ساعت ۱۹:۳۶
لابی های استکباری دولت فرانسه در نظر دارد که با استفاده از اتفاقات اخیر، دو هدف مهم را پیگیری نماید: 1- پایه گذاری حضور ناتو در خاورمیانه و دخالت در امور سوریه و جمع بندی نهایی به نفع غرب. 2- سخت گیری در روند مهاجرپذیری و همچنین سخت کردن شرایط برای زندگی کردن مهاجران در فرانسه، که اقدام اخیر فرانسویان در به آتش کشیدن چادر مهاجران را می توان از مصادیق آن بر شمرد.
عبور از انسانیت
فیلم Crossing Over به کارگردانی Wayne Kramer، یکی از فیلم‌های قابل اعتنا از لحاظ سینمایی است. داستان فیلم در شهر لس‌آنجلس اتفاق می‌افتد. مجموعه‌ای از اپیزودهای مختلف که ارتباط ساختاری خوبی با هم پیدا می‌کنند. داستان، حول محور شخصیت (مکس بروگان) مآمور کهنه‌کار اداره مهاجرت و معاون جوان و البته ایرانی‌اش (حمید باهری) شکل می‌گیرد.
در واقع داستان فیلم پیرامون پدیده‌ی مهاجرت و تابعیت گرفتن مهاجران در آمریکا اتفاق می‌افتد.
اپیزودها بسیار هنرمندانه انتخاب شدند:
اپیزود اول: در جریان حمله ماموران اداره مهاجرت ( به فرماندهی مکس بروگان) به یک کارگاه، یک زن مکزیکی که مهاجر غیرقانونی است توسط شخص بروگان بازداشت می شود و بروگان، بچه‌اش را به خانواده‌اش تحویل می‌دهد. در نهایت زن توسط قاچاقچیان به قتل می‌رسد.
اپیزود دوم: یک پسر اصالتا یهودی که به گفته خودش کافر است، حتی نمیتواند عبری صحبت کند و تمام آیین‌های مذهبی یهودیت را به سخره می‌گیرد برای گرفتن تابعیت حاضر می‌شود به این آیین‌های به قول خودش مزخرف، تن در دهد و تظاهر به دینداری کند.
اپیزود سوم: دختر مسلمان بنگلادشی (تسلیما جهانگیر) در جریان خوانش انشایی که در آن، عملیات انتحاری 11 سپتامبر را وسیله‌ای برای رسانیدن درد مظلومیت مسلمانان جهان به گوش جهانیان می‌داند به جرم اقدام علیه امنیت ملی آمریکا همراه با مادرش دیپورت می‌شود و پدر و خواهر و برادرش برای داشتن آینده‌ی بهتر، در آمریکا باقی می‌مانند.
اپیزود چهارم: پسر یک خانواده کره‌ای (به نام تومو) در اثر ارتباط با دوستان ناباب، دست به سرقت می‌زند که سرقت را حمید باهری با کشتن همدستان تومو خنثی می‌کند و به دلیل اینکه فردا، روز جشن تابعیت مهاجران در آمریکاست و خانواده خود حمید نیز فردا جشن می‌گیرند، برای جلوگیری از خراب شدن جشن فردای خانواده‌ی تومو، به او اجازه فرار را می‌دهد.
اپیزود پنجم: خواهر حمید باهری به دلیل ارتباط نامشروع با صاحب مغازه‌اش از خانواده طرد شده که در فواصل داستان همراه با همان صاحب مغازه به قتل می‌رسد که در نهایت با تلاش مکس بروگان، معلوم می‌شود که برادر حمید در اثر فشار پدرش و برای حفظ آبروی خانواده، خواهرش را به قتل رسانده است.
اپیزود ششم: این فیلم پس از بازبینی اپیزودها به طور قطع به هنرمندانه بودن اپیزودها پی می‌برد.
محور فیلم، گرفتن تابعیت آمریکایی و اقامت دائمی در امریکاست. تمام شخصیت‌های داستان، هرکاری را برای این مهم انجام می‌دهند.
زن مکزیکی، جان خود را برای گرفتن تابعیت آمریکایی از دست می‌دهد.
پسر یهودی، تمام آئین‌هایی را که در تمام عمرش به سخره گرفته بود و عمل به آنها را ننگ می‌پنداشت حاضر به انجام آنها می‌شود.
خانواده مسلمان بنگلادشی، با تمام تعلقاتی که به هم دارند حاضر به از هم پاشیدن خانواده می‌شوند ولی حاضر نیستند خاک آمریکا را ترک کنند چون به قول خودشان، در این کشور آینده‌ی خوبی دارند.
دختر استرالیایی با تمام علاقه‌ای که به پسر مورد علاقه‌اش دارد حاضر به تن‌فروشی می‌شود تا بتواند تابعیت آمریکایی بگیرد.
حمید باهری به یک سارق (پسر کره‌ای) اجازه‌ی فرار می‌دهد و از وظیفه خود کوتاهی می‌کند چون پسر کره‌ای در شرف آمریکایی شدن و پذیرفتن تابعیت آمریکایی‌ست.
بعد از تماشای این فیلم، اولین نکته‌ای که در ذهن مخاطب ایجاد می‌شود ساخته شدن بهشتی از غرب در ذهن همگان است؛ که هر انسانی از هر قومیت، دین و نژادی حاضر به انجام هر کاری است تا بتواند غربی شود. نکته‌ی جالب اینجاست که در جای جای فیلم و بین تمام اپیزودها، جشن گرفتن تابعیت، بزرگترین جشن زندگی تمام مهاجران تصور می‌شود. تاکید چندباره در خلال داستان بر این نکته که هر مهاجری به آمریکایی شدنش افتخار می‌کند، جمله‌ی خواهر حمید باهری خطاب به مکس وقتی که می‌خواهد از خوبی و عظمت پدرش یاد کند او را آمریکایی بزرگ می‌خواند، جمله پدر تومو در مورد پوشیدن کت و شلوار برای آمریکایی به نظر رسیدن و ... همه نشان از بار روانی داستان بر بزرگنمایی آمریکا در ذهن مخاطب است.
این نکته، نکته‌ی محوری داستان است: غرب، بهشت است و غربی شدن، بهشتی شدن!
از طرفی تصویری که فیلم از امریکایی‌های اصیل نشان می دهد بسیار خاص است. مثلاَ مکس، انسانی وظیفه‌شناس، دلسوز و مهربان است؛ به حدی که مثلا برای پیدا کردن بچه‌ی زن مهاجر مکزیکی، حاضر به انجام هر کاری است یا زنی که مامور اداره مهاجرت است بسیار دلسوز و مهربان است و برای نجات یافتن تسلیما هر کاری می کند حتی یک دختر نیجریه‌ای را به فرزندی قبول می‌کند و ...
اما در مقابل تصویر مهاجران این فیلم چگونه است؟ کره‌ای‌ها را سارق، ایرانی‌ها را قاتل، بنگلادشی‌ها را تروریست، مکزیکی‌ها را بی‌رحم و ... ترسیم می‌کند.
یکی از نکات خاص داستان این است که در میان تمام اقوام و نژادهای مطرح شده، به طور بسیار تخصصی به ایرانی‌ها و مسلمانان پرداخته شده است؛ تصویر ایرانی‌ها در این فیلم، انسان‌هایی قاتل و بی‌رحم نشان داده شده است که به راحتی مرتکب قتل می‌شوند و از سوی دیگر مسلمانان، تروریست و توجیه کننده‌ی آدم‌کشی معرفی می‌شوند.
به هر حال این فیلم، وظیفه‌ی خویش را در مقابل اهداف استعماری غرب و تحقیر سایر ملیت ها به خوبی نشان داده است. ساختن بهشت زیبایی از غرب در ذهن مخاطب، آمریکایی‌های اصیل را به عنوان ساکنان مهربان و مهاجرپذیر این بهشت و مهاجران را انسان‌های بدبخت با انواع رذیله‌های اخلاقی که بهشت غرب، آنها را در آغوش گرم خود پذیرفته، افق‌های ذهنی کارگردان را تکمیل می‌کنند.
با توجه به حمله انتحاری شب گذشته در پاریس، یکی از برنامه هایی که از سوی دولت فرانسه محتمل است، همین مدل آمریکایی Crossing Over است. فرانسه به جهت دارا بودن تعداد زیادی مسلمان، دین دوم مردم آن، اسلام می باشد. متأسفانه اقدامات گروهک تروریستی داعش در حوادث بمبگذاری و تیراندازی اخیر در پاریس، و صد البته تمایل غرب به بروز چنین حوادثی در جهت اسلام ستیزی و اسلام هراسی بیشتر، دستاویزی خواهد بود تا با زدن برچسب داعش و دیگر گروه های تکفیری- تروریستی بر چهره اسلام، این دین رأفت و مهربانی را هر چه بیشتر خشن و زشت جلوه دهند بدین معنی همانطور که آمریکا با استفاده از اتفاق از پیش طراحی شده‌ی 11 سپتامبر، پایه‌ی حضور خود را در منطقه‌ی خاورمیانه به منظور به تاراج بردن منافع و منابع آن، فراهم کرد، لابی های استکباری دولت فرانسه نیز از این پیامد در نظر خواهد داشت که با استفاده از اتفاقات اخیر، دو هدف مهم را پیگیری نماید:
1- پایه گذاری حضور ناتو در خاورمیانه و دخالت در امور سوریه و جمع بندی نهایی به نفع غرب.
2- سخت گیری در روند مهاجرپذیری و همچنین سخت کردن شرایط برای زندگی کردن مهاجران در فرانسه، که اقدام اخیر فرانسویان در به آتش کشیدن چادر مهاجران را می توان از مصادیق آن بر شمرد.
به اعتقاد نگارنده، هدف دوم متاسفانه تاکنون از سوی تحلیلگران مغفول مانده است. فرآیندی که میتواند نه تنها در فرانسه بلکه در سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی تبعات جبران ناپذیری را برای مهاجران به همراه داشته باشد. جبهه ی فرهنگی غرب که با مافیای هالیوود ابتدا خوراک ذهنی مخاطب را آماده ی محصولات خود میکند این بار نیز ابتدا با ساخت فیلم های برتر که برنده ی جوایز مختلف اسکار شده اند، مهاجران را به عنوان عوامل تروریستی ، خرابکار و ناهنجار معرفی نموده است. دستاویز قرار دادن حمله ی تروریستی شب گذشته نیز میتواند در راستای سیاست های ضدمهاجرپذیری تعریف شود که توجه صاحب نظران را نیاز خواهد داشت.
کد مطلب: 31122
نام شما

آدرس ايميل شما

ایرانی‌ها در تلگرام چگونه رفتار می‌کنند
بیماری کلیوی، باعث افزایش خطر ابتلا به دیابت می‌شود
چرا دچار کمبود ویتامین E می‌شویم؟